Pojęcie motywacji definiuje się jako system oparty na jedności czynników wewnętrznych i bodźców
zewnętrznych, które determinują ludzkie zachowanie. Motywacja jest uważana za ważny czynnik udanego
nauczania.
Dlatego w tym badaniu chcielibyśmy zbadać element motywacyjny w nauce języka angielskiego dla studentów
trzeciego i czwartego roku wydziałów i kierunków niefilologicznych, którzy studiują dyscypliny „Teoria i praktyka
tłumaczenia”, „Tłumaczenie techniczne”, „Praktyka tłumaczenia” na Narodowym Uniwersytecie Pedagogicznym
imienia M.P. Drahomanowa. Ankiety studentów przeprowadzone w ramach naszego badania ujawniły niektóre strategie
projektowania pedagogicznego (bezpośrednio z perspektywy studentów – przyszłych nauczycieli), które mogą wzmocnić
motywacyjny element uczenia się u takich uczniów.
Ważnym czynnikiem jest to, że przyszli nauczyciele mogą zapewnić nauczycielom języków obcych pewne pomysły
i sugestie, którzy z kolei mogą zwiększyć poziom motywacji swoich uczniów. Należy zauważyć, że istnieje już wiele badań dotyczących niektórych strategii stosowanych przez nauczycieli w
kontekście nauczania języka obcego, ponadto niektórzy naukowcy sklasyfikowali je według określonych cech (Dornyei,
Rost, Schmidt itp.). Dzięki nim udało nam się przeprowadzić nasze badania i uzyskać pozytywne wyniki dotyczące
studentów kierunków niefilologicznych uniwersytetu pedagogicznego, a mianowicie studentów Wydziału Nauk
Przyrodniczo-Geograficznych i Ekologii.
The concept of motivation is defined as a system based on the unity of internal factors and external stimuli
that determine human behavior. Motivation is considered to be an important factor for successful learning.
That’s why, in this study we would like to explore motivational component in English as a foreign language
(EFL) translation classrooms for the third and fourth-year students of non-philological departments and faculties
at English Theory and Practice of Translation Education Program in a National Pedagogical University in Kyiv,
Ukraine. The students’ questionnaires revealed some instructional design strategies (IDS) that can enhance
the motivational component of the students in EFL translation classrooms instructional design from the future teachers’
point of view.
The important issue is that there are some factors of which students of Teacher Training Institutions are
aware and interested in due to profession they master and they can provide teachers of foreign languages with
some ideas, so they, in turn, can increase their students’ level of motivation, particularly in their EFL translation
classrooms.
We should say that many international studies have already explored some strategies that teachers use in EFL contexts,
moreover, some scientists classify them according to certain characteristic (Dornyei, Rost, Schmidt etc.), which was very
helpful for our study to proceed and obtain positive results
Поняття мотивації визначається як система, заснована на єдності внутрішніх факторів і зовнішніх
стимулів, що визначають поведінку людини. Мотивація вважається важливим фактором успішного навчання.
Ось чому в дослідженні ми хотіли б дослідити мотиваційний компонент у вивченні англійської мови для
студентів третього та четвертого курсів нефілологічних факультетів і спеціальностей, яким читають дисципліну
«Теорія та практика перекладу», «Технічний переклад», «Практика перекладу» в Національному педагогічному
університеті імені М.П. Драгоманова. Анкетування студентів, проведене в рамках дослідження, розкрило деякі
стратегії педагогічного дизайну (безпосередньо з погляду студентів – майбутніх учителів), які можуть посилити
мотиваційний компонент навчання у таких студентів.
Важливим фактором є те, що студенти – майбутні вчителі – можуть надати викладачам іноземних мов певні
ідеї та пропозиції, які, у свою чергу, можуть підвищити рівень мотивації своїх студентів.
Варто відмітити, що існує вже багато досліджень, які розглядали деякі стратегії, що вчителі використовують
у контексті навчання іноземної мови, більше того, деякі вчені класифікували їх за певними характеристиками
(Dornyei, Rost, Schmidt etc.). Завдяки їм ми змогли провести дослідження й отримати позитивні результати, що
стосуються студентів нефілологічних спеціальностей педагогічного університету, а саме студентів факультету
природничо-географічних наук та екології.