У статті досліджено мотиваційно-ціннісне ставлення курсантів до занять силовими видами спорту у процесі навчання. Дослідження було проведене у Військовій академії (м. Одеса) методом анкетування, яке було анонімним; в анкетуванні взяли участь 312 курсантів (чоловіків). Виявлено, що серед основних мотивів, які спонукають курсантів до занять силовими видами спорту: підвищення рівня фізичної підготовленості та покращання стану здоров’я і фізичного розвитку (31,7 %), зміцнення статури, покращання зовнішнього вигляду (26,6 %), підвищення спортивних результатів у обраному виді спорту (22,1 %). Серед чинників, які сприяють наданню переваги тому або іншому силовому виду спорту, виявлено: можливість виконати спортивний розряд чи отримати спортивне звання (26,6 %), можливість досягнути високих спортивних результатів (22,8 %) та наявність і професіоналізм тренера з конкретного силового виду спорту (22,1 %).
В статье исследовано мотивационно-ценностное отношение курсантов к занятиям силовыми видами спорта в процессе обучения. Исследование было проведено в Военной академии (г. Одесса) методом анкетирования, которое было анонимным; в анкетировании приняли участие 312 курсантов (мужчин). Выявлено, что среди основных мотивов, побуждающих курсантов к занятиям силовыми видами спорта: повышение уровня физической подготовленности и улучшение состояния здоровья и физического развития (31,7%), укрепление телосложения, улучшения внешнего вида (26,6%), повышение спортивных результатов в избранном виде спорта (22,1%). Среди факторов, способствующих выбору силового вида спорта, выявлено: возможность выполнить спортивный разряд или получить спортивное звание (26,6%), возможность достичь высоких спортивных результатов (22,8%), наличие и профессионализм тренера по конкретному силовому виду спорта (22,1%).
Power sports have always been very popular among schoolchildren and students, servicemen and, especially, cadets of military institutions of higher education. Power sports such as armsports, crossfit, kettlebell lifting, powerlifting are especially popular among cadets. Each of these sports differs in the specifics of competitive activities, but combines the nature of training work, which has a power orientation with the use of both traditional and non-traditional means. In the process of power sports, cadets develop all physical qualities, and first of all – power qualities. The effectiveness of cadets’ future professional activity largely depends on the development of qualities qualities. The article examines the motivational and value attitude of cadets to power sports during studying. The study was conducted at the Odessa Military Academy by questionnaire, which was anonymous; 312 male cadets took part in the survey. It was found that among the main motives that motivate cadets to engage in power sports are: increasing physical fitness and improving health and physical development (31.7%), strengthening the physique, improving appearance (26.6%), increasing sports results in the chosen sport (22.1%). Among the factors that contribute to the preference of a particular power sport, revealed the ability to perform sports or get a sports title (26.6%), the ability to achieve high sports results (22.8%) and the presence and professionalism of a coach in a particular power sport (22.1%). The vast majority (93.9%) of cadets are convinced that power sports have a positive effect on improving health, physical development and functional state.