Підготовка спортсменів з інвалідністю у різних видах адаптивного спорту протягом останніх років є актуальним напрямком наукових досліджень. Разом з тим, ефективність процесу підготовки спортсменів залежить не тільки від програм підготовки, а й від якості підготовленості тренерів з адаптивних видів спорту, які відіграють ключову роль у соціалізації та інтеграції осіб з інвалідністю на основі використання засобів спорту. Проблема підготовки кадрів для галузі адаптивного спорту є актуальною та потребує нагального вирішення. Мета – обґрунтування структури та змісту професійної підготовленості тренерів з адаптивних видів спорту. Для розв’язання поставленої мети нами були використані наступні методи дослідження: аналогія, аналіз, синтез, абстрагування, індукція, екстраполяція, узагальнення практичного досвіду. В результаті дослідження обґрунтовано структуру професійної підготовленості тренера з адаптивних видів спорту, що включає загально-теоретичну підготовленість, спеціально-теоретичну підготовленість, професійно-педагогічну підготовленість та професійно-практичну підготовленість. Доповнено змістовне наповнення компонентів професійної підготовленості тренера з адаптивних видів спорту на основі врахування ідеологічної спрямованості адаптивного спорту та особливостей рухової діяльності спортсменів з інвалідністю.
Подготовка спортсменов с инвалидностью в разных видах адаптивного спорта в последние годы является актуальным направлением научных исследований. Эффективность процесса подготовки спортсменов зависит не только от программ подготовки, но и от качества подготовленности тренеров по адаптивным видам спорта, которые играют ключевую роль в социализации и интеграции лиц с инвалидностью на основе использования средств спорта. Проблема подготовки кадров для отрасли адаптивного спорта актуальна и требует неотложного решения. Цель – обоснование структуры и содержания профессиональной подготовленности тренеров по адаптивным видам спорта. Для решения поставленной цели нами были использованы следующие методы исследования: аналогия, анализ, синтез, абстрагирование, индукция, экстраполяция, обобщение практического опыта. В результате исследования обосновано структуру профессиональной подготовленности тренера по адаптивным видам спорта, которая включает общетеоретическую подготовленность, специально-теоретическую подготовленность, профессионально-педагогическую подготовленность и профессионально-практическую подготовленность. Дополнено содержание компонентов профессиональной подготовленности тренера по адаптивным видам спорта на основе учета идеологической направленности адаптивного спорта и особенностей двигательной деятельности спортсменов с инвалидностью.
Training of athletes with disabilities in various adaptive sports in recent years is an important area of research. However, the effectiveness of the process of training athletes depends not only on training programs, but also on the quality of training of coaches in adaptive sports, which play a key role in the socialization and integration of people with disabilities through the use of sports. The problem of training for the field of adaptive sports is relevant and needs to be addressed urgently. The purpose is to substantiate the structure and content of professional preparedness of coaches in adaptive sports. To solve this goal, we used the following research methods: analogy, analysis, synthesis, abstraction, induction, extrapolation, generalization of practical experience. As a result of the research the structure of professional preparedness of a coach in adaptive sports is substantiated, which includes general-theoretical preparedness, special-theoretical preparedness, professional-pedagogical preparedness and professional-practical preparedness. The content of the components of professional preparedness of a coach in adaptive sports has been supplemented on the basis of taking into account the ideological orientation of adaptive sports and the peculiarities of motor activity of athletes with disabilities. The components of professional and pedagogical preparedness and professional and applied preparedness should cover the specifics of the sport, so their content may differ in part in different adaptive sports. The special theoretical basic preparedness of a coach in adaptive sports, in addition to the available scientifically sound content, should include information content on the basics of sports biomechanics, rehabilitation, anti-doping legislation and classification.