Цель. Разработать программу учебно-тренировочных занятий с учетом индивидуально-типологических особенностей вегетативной регуляции для целенаправленного совершенствования функциональной и физической подготовленности байдарочниц на этапе подготовки к высшим достижениям. Методы: анализ и обобщение данных специальной научно-методической литературы; педагогические наблюдения за учебно-тренировочным процессом; оценка показателей физической подготовленности; оценка функционального состояния, методы математической статистики. Результаты. Необходимо обеспечить эффективность адаптации организма к максимальным физическим нагрузкам и стабилизации спортивной формы у байдарочниц с заданными сроками формирования и поддержкой оптимальной готовности к соревновательной деятельности. Использование программы с учетом индивидуально-типологических особенностей вегетативной регуляции позволило вывести спортсменок, привлеченных к научному исследованию, на новый качественный и количественный уровень мастерства, реализующийся по соответствующим показателям. Выводы. Изучение эффективности влияния индивидуально-типологических особенностей вегетативной регуляции на этапе подготовки к высшим достижениям у байдарочниц на их функциональную и физическую подготовленность расширяет возможности создания новых и совершенствования существующих комплексных учебно-тренировочных программ, применение которых будет способствовать улучшению соревновательной деятельности.
Мета. Розробити програму навчально-тренувальних занять з урахуванням індивідуально-типологічних особливостей вегетативної регуляції для цілеспрямованого вдосконалення функціональної та фізичної підготовленості байдарочниць на етапі підготовки до вищих досягнень. Методи: аналіз і узагальнення даних спеціальної науково-методичної літератури; педагогічні спостереження за навчально-тренувальним процесом; оцінка показників фізичної підготовленості; оцінка функціонального стану, методи математичної статистики. Результати. Необхідно забезпечити ефективність адаптації організму до максимальних фізичних навантажень й стабілізації спортивної форми у байдарочниць із заданими термінами формування та підтримкою оптимальної готовності до змагальної діяльності. Використання програми навчально-тренувальних занять з урахуванням індивідуальної рухової схильності для цілеспрямованого вдосконалення функціональної та фізичної підготовленості дозволило вивести байдарочниць, які були залучені до наукового дослідження, на новий якісний та кількісний рівень майстерності, що мав реалізацію за відповідними показниками. Висновки. Вивчення ефективності впливу різних типів індивідуально-типологічних особливостей вегетативної регуляції у спортсменок на їх функціональну і фізичну підготовленість розширює можливість створення нових і вдосконалення існуючих комплексних навчально-тренувальних програм, застосування яких сприятиме поліпшенню змагальної діяльності.
Goal. To develop a program of training sessions, taking into account the individual motor propensity for purposeful improvement of functional and physical fitness of kayakers at the stage of preparation for higher achievements. Methods: analysis and generalization of data of special scientific and methodical literature and abstract databases on the research topic; pedagogical observations of the educational and training process, where the parameters of physical activity during classes were recorded; assessment of physical fitness indicators; assessment of functional status, methods of mathematical statistics. Results. It turned out to be necessary to ensure the effectiveness of the body's adaptation to maximum physical activity, to achieve a "balanced" formation and stabilization of sports form in each individual kayaker at the stage of preparation for higher achievements with set deadlines and maintaining optimal readiness for competition. In this regard, the organization of the training process when planning training loads should be based on the properties of the development of the body of athletes and should be based on the types of motor training. The use of the author's program of training sessions, taking into account individual motor skills for purposeful improvement of functional and physical fitness has allowed to bring kayakers, who were involved in scientific research, to a new qualitative and quantitative level of skill, which has been implemented according to relevant indicators. Conclusions. The study of the effectiveness of different types of motor training at the stage of preparation for higher achievements in rowing kayakers on their functional and physical fitness expands the possibility of creating new and improving existing comprehensive training programs, the use of which will improve competitive activity.