В статті розкрито значення спортивної гімнастики, як базового засобу фізичної підготовленості студенток закладів вищої освіти. Визначено, методичні особливості спортивної гімнастики, як засобу базової підготовки. Встановлено, що спортивна гімнастика є окремим видом гімнастики, де в умовах змагань за допомогою кваліфікованих суддів експертно-оцінним методом у балах, визначається якість виконання вправи (її складність та гармонійність) і визначається місце (рейтинг) спортсменів.
В статье раскрыто значение спортивной гимнастике, как базового средства физической подготовленности студенток высших учебных заведений. Определено, методические особенности спортивной гимнастике, как средства базовой подготовки. Установлено, что спортивная гимнастика является отдельным видом гимнастики, где в условиях соревнований с помощью квалифицированных судей экспертно-оценочным методом в баллах, определяется качество выполнения упражнения (ее сложность и гармоничность) и определяется место (рейтинг) спортсменов.
The article reveals the importance of artistic gymnastics as a basic means of physical fitness of female students of higher educational institutions. The methodological features of artistic gymnastics as a means of basic training have been determined. It has been established that artistic gymnastics is a separate type of gymnastics, where, under the conditions of competition, with the help of qualified judges, the quality of the exercise (its complexity and harmony) is determined by the expert-assessment method in points, and the place (rating) of athletes is determined.
One of the difficult methodological problems is the choice of ways to measure the health effectiveness of the developed tools and methods of physical fitness of students. It is obvious that the assessment of this effectiveness should be carried out not only by traditional indicators of motor readiness of students (according to the results of control standards), but the level of development of the most professionally significant adaptive qualities and properties of the body, ie the level of their health. The relevance of this work also lies in the attempt to systematize the traditional and developed means of basic sports - gymnastics and additional tools from other sports (rhythmic and athletic gymnastics, elements of sports, etc.), according to the energy orientation of the loads to achieve the most effective compensation for the deficit of physical activity in students of higher education institutions.