У статті обґрунтовано необхідність пошуку дієвих підходів до підвищення активності пізнавальної діяльності учнів у процесі навчання фізичної культури. Вивчено можливості впровадження інтерактивних технологій на уроках фізичної культури, розкрито їх суть та переваги над традиційними методами фізичного виховання. Визначено зміст інтерактивних методів навчання фізичної культури школярів, представлено їх класифікацію відповідно до спрямованості змісту уроку та способу організації учнів. Окреслено спектр педагогічних завдань, що можуть реалізовуватися за допомогою інтерактивних методів, а також особливості їх застосування у фізичному вихованні старшокласників. Висвітлено перспективи використання інтерактивного навчання фізичної культури у старшій школі.
В статье обоснована необходимость поиска действенных подходов к повышению активности познавательной деятельности учащихся в процессе обучения физической культуры. Изучены возможности внедрения интерактивных технологий на уроках физической культуры, раскрыты их суть и преимущества над традиционными методами физического воспитания. Определено содержание интерактивных методов обучения физической культуры школьников, представлена их классификация в соответствии с направленностью содержания урока и способа организации учащихся. Определены спектр педагогических задач, которые могут реализовываться с помощью интерактивных методов, а также особенности их применения в физическом воспитании старшеклассников. Освещены перспективы использования интерактивного обучения физической культуры в старшей школе.
The article substantiates the need to search for effective approaches to increasing the activity of pupils' cognitive activity in the process of teaching physical culture. The possibilities of introducing interactive technologies in physical education lessons have been studied, their essence and advantages over traditional methods of physical education have been revealed. The content of interactive methods of teaching physical culture of schoolchildren is determined; their classification is presented in accordance with the orientation of the content of the lesson and the way of organizing pupils. The range of pedagogical tasks that can be realized with the help of interactive methods, as well as the features of their application in the physical education of senior pupils, have been determined. The prospects of using interactive teaching of physical culture in senior school are highlighted. Interactive methods are subdivided into methods of collective, cooperative, game and discussion skills. At the same time, there is a wide range of possibilities for combining different techniques in th e system of lessons, for example, the combination of game and discussion techniques in the process of storing collective or cooperative methods in interactive learning. Interactive methods can be victorious for the mastery of theoretical and methodical knowledge, for the formation of motor skills, as well as for the development of the physical qualities of the youth. Besides, in the introduction of interactive learning in the physical culture of the schoolchildren, without providing for the rationalization of new ways of pupuls’ organizing at the level of: frontal, group, alternate, twin, mixed with an unlimited choice of different methods of teaching exercise and development of physical qualities.