Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Методичні засади формування здоров'язбережувальної компетентності студентів вищих технічних навчальних закладів

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Оленєв, Дмитро Геннадійович
dc.date.accessioned 2021-05-17T13:35:50Z
dc.date.available 2021-05-17T13:35:50Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Оленєв, Дмитро Геннадійович. Методичні засади формування здоров'язбережувальної компетентності студентів вищих технічних навчальних закладів : автореферат дис. ... докт. пед. наук : 13.00.02 - теорія та методика навчання (фізична культура, основи здоров'я) / Оленєв Дмитро Геннадійович ; [наук. консультант Присяжнюк Станіслав Іванович] ; Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. - Київ, 2020. - 40 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/34032
dc.description.abstract Дисертація присвячена актуальній проблемі формування здоров’язбережувальної компетентності студентів вищих технічних навчальних закладів не лише у процесі фізичного виховання, але й загалом, під час отримання освітніх послуг. У дисертації розкрито зміст та структуру формування та методики використання здоров’збережувальної компетентності у процесі фізичного виховання студентів вищих технічних навчальних закладів інформаційно- комунікаційних спеціальностей, її теоретико-методологічні підходи, принципи, форми, методи та засоби. Розроблено концепцію системи здоров’збережувальної компетентності у процесі фізичного виховання студентської молоді на основі індивідуального підходу, а також послідовності і неперервності її застосування, в якій виокремлено та охарактеризовано загальнодидактичні та спеціальні принципи. Визначено, експериментально перевірено та згруповано педагогічні умови, зокрема: організаційно-педагогічні, дидактичні та психолого-педагогічні. Згідно кореляційного аналізу визначені показники, що найбільш характеризують рівень фізичної підготовленості та показники біологічного віку студентів. Науково обґрунтовано, розроблено та експериментально перевірено модель застосування здоров’збережувальної компетентності у процесі фізичного виховання студентів, який включає методологічно-цільовий, змістово-процесуальний та діагностично-результативний розділи і ґрунтується на методології системного, синергетичного, діяльнісного, особистісно- орієнтованого, інтегративно-інноваційного та компетентнісного підходів. ua
dc.description.abstract Диссертация посвящена актуальной проблеме формирования здоровьесохраняющей компетентности студентов высших технических учебных заведений не только в процессе физического воспитания, но и в целом, при получении образовательных услуг. В диссертации раскрыто содержание и структуру формирования и методики использования здоровьесохраняющей компетентности в процессе физического воспитания студентов высших технических учебных заведений информационно-коммуникационных специальностей, ее теоретико- методологические подходы, принципы, формы, методы и средства. Разработана концепция системы здоровьесохраняющей компетентности в процессе физического воспитания студенческой молодежи на основе индивидуального подхода, а также последовательности и непрерывности ее применения, в которой выделены и охарактеризованы общедидактические и специальные принципы. Определены, экспериментально проверены и сгруппированы педагогические условия, в частности: организационно- педагогические, дидактические и психолого-педагогические. Согласно с результатами корреляционного анализа определены показатели, наиболее характеризующие уровень физической подготовленности и показатели биологического возраста студентов. Научно обоснована, разработана и экспериментально проверена модель применения здоровьесохраняющей компетентности в процессе физического воспитания студентов, который включает методологически-целевой, содержательно-процессуальный и диагностически-результативный разделы и основывается на методологии системного, синергетического, деятельностного, личностно-ориентированного, интегративно-инновационного и компетентностного подходов. ua
dc.description.abstract The thesis is devoted to the up to date problem of formation of health - saving competence of students of information and communication specialties not only in the process of physical education, but also in general, when receiving educational services. The thesis describes the content and structure of the methodology of using health-saving competence in the process of physical education of students of higher education institutions of information and communication specialties, its’ theoretical and methodological approaches, principles, forms, methods and means. The concept of the system of health-saving competence in the process of physical education of student youth has been developed on the basis of consistency, individual approach, as well as continuity of its application, where general and the special principles have been outlined and characterized. In the Law of Ukraine «On Higher Education» (2014), Section VI, Article 26, it is noted that one of the main tasks of a higher education institution is the formation of personality through patriotic, legal, environmental education, affirmation of moral values, social activity, civic position in the participants of the educational process and responsibility, a healthy lifestyle, the ability to think freely and self-organize in modern conditions. Due to the fast growth and implementation of radio equipment, the problem of forming the health-saving competence of students of information and communication specialties in reducing the influence of electromagnetic safety is a current problem. Considering only the unidirectional, by pathogenesis, action of physical factors, now, there is a need to clarify the already combined effects of such electromagnetic radiation provided by the use of computer technology by the students during the educational process, as well as in the professional activities during the internship. In these conditions, it is necessary to study the impact of physical education and various forms of active recreation (physical culture micro-pause, gymnastics, gymnastics pause), as well as physical and health and sports activities to reduce the effect on students of the sum of these effects (from using gadgets) - ultraviolet area (area C), radio wave, infrared and ionizing radiation, - despite the fact that they separately do not exceed the established standards. At the same time, the combined effects of such electromagnetic radiation provided by using various computer technologies, cause students’ fatigue headache, memory and sleep disorders, etc. These student complaints indicate that the electromagnetic radiation (EMR) limit is, however, exaggerated. Conducting our research, we studied the students’ motivation to use physical exercises and various forms of active recreation to promote health, dynamics of biological age, and an increase of mental capacity. A key feature of the proposed methodology is the implementation of the physical and educational program during physical education classes, training in theoretical disciplines and independent training, the formation of students’ health and safety competence. Under the methodical system of application of health-saving competence, we see the introduction in the process of physical education of students the forms, means and methods of application of health-improving and cultural technologies, mechanisms of their design in the health-saving educational space of the institution of higher education with the help of modern innovative pedagogical technologies The pedagogical conditions have been determined, experimentally tested and grouped, in particular: organizational-pedagogical, didactic and psychologicalpedagogical. According to the results of correlation analysis, the indicators that most characterize the level of physical fitness and the students’ biological age have been determined. The model of application of health-preserving competence in the process of physical education of students is scientifically substantiated, developed and experimentally tested, which includes methodological-targeted, substantiveprocedural and diagnostically-effective sections and is based on the methodology of systematic, synergetic, activity, personality-oriented, integrative-innovative and competence approaches. It was improved: existing theoretical and methodological principles of application of the means of health-saving competence in the process of physical education in institutions of higher education; the structure of information significant indicators of professionally applied physical fitness of students of information and communication specialties. Approaches to the analysis of the existing physical and fitness technologies have been further developed; scientific principles of modern information and communication technologies using during monitoring of the state of health, the level of physical fitness and indicators of the biological age of students both in the process of physical education and during theoretical classes. The practical significance of the results of the thesis research is the development, experimental verification and implementation in the practice of higher education institutions of a complex of educational and methodological support. The textbook, educational manuals, methodical recommendations that help to increase the efficiency of scientific and pedagogical staff in higher education institutions of Ukraine have been developed. The theoretically substantiated methodical system of application of the means of health-saving competence in the process of physical education of students has proved its effectiveness in the conditions of pedagogical experiment. The methodology for determining the level of health-saving competence of students who participated in the research has been adapted. The system of criteria and indicators, constructed in relation to theoretically substantiated requirements, is correlated with the structure of the methodological system of application of health-saving competence in the process of physical education of students: motivational-value component – with motivational criterion, cognitive component – with content criterion. The results of the study of the state of formation of health-saving competence of students of higher education institution according to defined criteria are presented. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject студенти інформаційно-кмунікаційних спеціальностей ua
dc.subject фізичне виховання ua
dc.subject здоров’язбережувальна компетентність ua
dc.subject малі форми активного відпочинку ua
dc.subject здоров᾿я ua
dc.subject біологічний вік ua
dc.subject фізична підготовленість ua
dc.subject студенты информационно-кмуникационных специальностей ua
dc.subject физическое воспитание ua
dc.subject здоровьесберегающая компетентность ua
dc.subject малые формы активного отдыха ua
dc.subject здоровье ua
dc.subject биологический возраст ua
dc.subject физическая подготовленность ua
dc.subject students of information and communication specialties ua
dc.subject physical education ua
dc.subject health-preserving competence ua
dc.subject small forms of active recreation ua
dc.subject health ua
dc.subject biological age ua
dc.subject physical readiness ua
dc.subject.classification 796.011.3:371.71:321.91 ua
dc.title Методичні засади формування здоров'язбережувальної компетентності студентів вищих технічних навчальних закладів ua
dc.title.alternative Методические основы формирования здоровьесохраняющей компетентности студентов высших технических учебных заведений ua
dc.title.alternative Methodical bases of formation of healthsavingcompetenceofstudents of higher technical educational establishments ua
dc.type Other ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу