У статті приводяться загальні положення методики формування культури здоров’я студенток засобами фітнесу в позааудиторній роботі закладу вищої освіти. Фізкультурно-оздоровча система фітнес має розгалужене середовище з чисельністю фітнеспрограм. Кожна з них складається з характерних засобів фітнесу – фізичних засобів впливу на організм. Теоретико-методичне обґрунтування інтеграції фітнесу сприятиме підвищенню рівня фізичної підготовленості та інтересу студенток до занять фізичними вправами, їхньому фізичному розвитку, зміцненню здоровʼя, соціалізації й самовизначенню.
В статті вказані базові стани мотивів студенток 17-22 років і їх зацікавленість до оздоровчих занять, формування культури здоров’я засобами фітнесу. Проте організація позааудиторних фізкультурно-оздоровчих занять студентської молоді, метою яких окрім вдосконалення окремих фізичних якостей є формування культури здоров’я має свої відмінні риси, що потребує розробки виокремленої методики формування культури здоров’я засобами фітнесу в позааудиторній роботі вищого навчального закладу.
В статье приводятся общие положения методики формирования культуры здоровья студенток средствами фитнеса в внеаудиторной работе высшего учебного заведения. Физкультурно-оздоровительная система фитнес имеет разветвленную среду с многочисленными фитнеспрограммами. Каждая из них состоит из характерных средств фитнеса - физических средств воздействия на организм. Теоретико-методическое обоснование интеграции фитнеса способствовует повышению уровня физической подготовки и интереса студенток к занятиям физическими упражнениями, их физическому развитию, укреплению здоровья, социализации и самоопределению.
В статье указаны базовые мотивы студенток 17-22 лет и их интерес к оздоровительным занятиям, формирования культуры здоровья средствами фитнеса. Однако организация внеаудиторных физкультурно-оздоровительных занятий студенческой молодежи, целью которых кроме совершенствования отдельных физических качеств является формирование культуры здоровья имеет свои отличительные черты, что требует разработки выделенной методики формирования культуры здоровья средствами фитнеса в внеаудиторной работе высшего учебного заведения.
The article presents the general provisions method of forming the student’s health culture by means of fitness in extracurricular activities in higher education. The fitness system has a branched environment with a number of fitness programs. Each of them consists of the means fitness characteristic - physical means of influencing the body. Theoretical and methodological justification of fitness integration will increase the student’s exercise level of physical fitness and interest, their physical development, health, socialization and self-determination.
The article shows the basic states student’s motives aged 17-22 and their interest in health classes, the formation of a culture of health by fitness means. However, the organization of extracurricular physical education student’s classes, purpose of which in addition to improving certain physical qualities is the formation of health culture has its own distinctive lynx, which requires the development of a separate method of forming health culture by means of fitness in extracurricular activities of higher education.
Based on the formulated principles, we have included to extracurricular activities program of those fitness tools that are most suitable for the student audience, can be used separately from one or another basic fitness program, not difficult to dose. The choice of such fitness means and organizational forms of extracurricular physical culture, health classes for students was determined by their functional necessity and rationality from a scientific point of view. Also took into account the personal wishes of the student age group, among which the dominant ones were changes in appearance, namely the correction of body volume by changing the ratio of muscle and fat tissue, following the fashion for certain fitness equipment. By combining physical and mental means of fitness into a single complex, in our opinion, it is possible to promote the formation of a culture health, purposefully managing the mental and physiological states of the body to achieve a harmonious physical, mental and spiritual state.