Теоретичні знання отримані на різних етапах багаторічної підготовки належать до системи цінностей спортсменів, формують передумови успішного становлення та підтримання рівня спортивної майстерності та гармонійного розвитку особистості. Мета дослідження: з’ясувати ефективність використання методів інформаційного пошуку в удосконаленні теоретичної підготовки кваліфікованих спортсменів у важкій атлетиці. Методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення, документальний метод, соціологічні методи
опитування (анкетування), педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Спортсмени першої
експериментальної групи проводили інформаційний пошук із залученням джерельної бази бібліотеки. Представники
другої експериментальної групи підвищували рівень підготовленості за допомогою роботи в комп’ютерному класі із
доступом до інтернет.
Результати. Внутрішньогрупові прирости теоретичної підготовленості спортсменів становили
14,86−64,00% за основними інформаційними блоками та темами та вказали на ефективність методів інформаційного
пошуку і самоосвіти теоретичної підготовки у важкій атлетиці на етапах підготовки до вищих досягнень та
максимальної реалізації індивідуальних можливостей. Встановлено відсутність відмінностей (0,69−2,38% правильних
розв’язань завдань при р>0,05) між спортсменами, які проводили інформаційний пошук із залученням джерельної бази
бібліотеки ЛДУФК та тими, які користувалися доступом до баз інформації мережі Інтернет.
Теоретические знания, полученные на различных этапах многолетней подготовки входят в систему
ценностей спортсменов, формируют предпосылки успешного становления и поддержания уровня спортивного
мастерства и гармоничного развития личности.
Цель: установить эффективность использования методов информационного поиска в совершенствовании
теоретической подготовки квалифицированных спортсменов в тяжелой атлетике.
Методы: теоретический анализ и обобщение, документальный метод, социологические методы опроса
(анкетирование), педагогический эксперимент, методы математической статистики. Спортсмены первой
экспериментальной группы проводили информационный поиск с привлечением источниковой базы библиотеки.
Представители второй экспериментальной группы – повышали уровень подготовленности с помощью работы в
компьютерном классе с доступом к интернет.
Результаты. Внутригрупповые приросты теоретической подготовленности спортсменов составили 14,86–
64,00% по основным информационными блоками и темами указали на эффективность методов информационного
поиска и самообразования теоретической подготовки в тяжелой атлетике на этапах подготовки к высшим
достижениям и максимальной реализации индивидуальных возможностей. Установлено отсутствие различий (0,69–
2,38% правильных решений заданий при р>0,05) между спортсменами, которые проводили информационный поиск с
помощью базы источников библиотеки ЛДУФК и теми, которые пользовались доступом к базам информации сети
Интернет.
Theoretical knowledge which obtained
at different stages of long-term training belongs to the system of athletes’ values. Its form the prerequisites for successful formation
and maintenance of the sportsmanship level and harmonious development of personality.
The purpose of the study: to determine the effectiveness of information search methods use in improving the theoretical
training of qualified athletes in weightlifting.
Research methods: theoretical analysis and generalization, documentary method, sociological methods (questionnaire),
pedagogical experiment, methods of mathematical statistics.
The athletes at the stages of preparation for higher achievements and maximum realization of individual opportunities in
weightlifting (13 athletes had the qualification Master of Sports of Ukraine and 6 – Candidate of Master of Sports of Ukraine) were
involved in the formative pedagogical experiment. A feature of the proposed pedagogical experiment was the use of two
experimental programs to improve the athletes’ theoretical preparedness. Common features for them were the use of information
search methods and self-education. For the athletes of the first experimental group, the task was to conduct an information search
with the involvement of the source base of the library LSUofPhC. Participants of the second experimental group had the opportunity
to increase the level of preparedness by working at LSUofPhC computer class with access to databases on the Internet.
Results. Intragroup increments of athletes’ theoretical preparedness (14.86−64.00%) on the main information blocks and
topics indicated the effectiveness of methods of information search and self-education of theoretical training in weightlifting at the
stages of preparation for higher achievements and maximum realization of individual opportunities. There were no differences
(0.69−2.38% of correct problem solving at p> 0.05) between athletes who conducted an information search using the source
database of the LSUofPhC library and those who used access to Internet databases.