У статті розглянуто питання ефективності застосування ігрового методу для підвищення рівня силової підготовленості хлопців 6-7 років. Показано, що діти цього віку в силу онтогенетичних особливостей розвитку відрізняються підвищеною руховою активністю та яскраво вираженою потребою в ній. Висвітлено, що ігровий метод передбачає виконання рухових дій в умовах гри в межах характерних для неї правил, а також арсеналу техніко-тактичних прийомів і ситуацій. Зазначено, що останнім часом рухливі ігри набули широкого застосування як ефективний засіб у тренувальному процесі у зв’язку зі значними можливостями ігрового методу навчання у спортивній підготовці гімнастів. Встановлено, що застосування запропонованих авторами ігор у навчально-тренувальному процесі юних гімнастів сприяло підвищенню рівня їхньої силової підготовленості.
В статье рассмотрены вопросы эффективности применения игрового метода для повышения уровня силовой подготовленности мальчиков 6-7 лет. Показано, что дети этого возраста в силу онтогенетических особенностей развития отличаются повышенной двигательной активностью, и ярко выраженной потребностью в ней. Изложено, что игровой метод предусматривает выполнение двигательных действий в условиях игры в пределах характерных для нее правил, а также арсенала технико-тактических приемов и ситуаций. Отмечено, что в последнее время подвижные игры стали широко использоваться как эффективное средство в тренировочном процессе в связи со значительными возможностями игрового метода обучения в спортивной подготовке гимнастов. Установлено, что применение предложенных авторами игр в учебно-тренировочном процессе юных гимнастов способствовало повышению уровня их силовой подготовленности.
The article considers the effectiveness of using game method to increase the level of strength preparedness of 6-7 years boys. It is shown that children of this age due to the ontogenetic features of growing are characterized by increased motor activity and a strong need in it. It is highlighted that a game is one of the most important areas in the children’s life that in cooperation with activity, study, art and sports provides the necessary emotional conditions for a comprehensive, harmonious development of personality. For the teacher, it becomes a tool of education that allows to fully take into account the age characteristics of children and adolescents, to develop initiative, to create an atmosphere of freedom, independence, creativity and conditions for self-development. The game belongs to the traditional and esteemed methods of teaching and educating children of primary school age. The value of this method is that educational, developmental and upbringing functions are closely intertwined in during game activities. Game as a method of studying organizes, develops students, expands their cognitive abilities and educates the personality. It is highlighted that the game method involves the performance of motor actions in the game conditions within its characteristic rules the arsenal of technically-tactical intakes and situations. It is noted that in recent years, mobile games have become widely used as an effective tool in the training process due to the significant potential of the game method using in sports training. It is established that the using of the proposed games in the educational and training process of young gymnasts has increased the level of their strength preparedness.