Гармонійний розвиток дитини – є пріоритетним завданням родини і навчальних закладів. Правильна постава, легка та технічна хода, біг, стрибки все це життєво необхідні навички які починають формуватися у дошкільному віці. Метою дослідження було визначити засоби художньої гімнастики які спрямовані на формування культури рухів дітей та використання їх в умовах закладів дошкільної освіти. В основній частині статті визначено класифікацію засобів художньої гімнастики, знання та вміння якими діти повинні оволодіти під кінець навчального року. Враховуючи режим дня дітей 5-6 років вважаємо необхідним впровадження засобів художньої гімнастики у фізкультурне заняття та ранкову гімнастику, тому що вправи художньої гімнастики є універсальним засобом формування культури рухів дошкільнят. Перспективою подальших досліджень є розробка програми для формування культури рухів у старших дошкільників з використанням засобів художньої гімнастики в умовах закладів дошкільної освіти.
Гармоничное развитие ребенка – является приоритетной задачей семьи и учебных заведений. Правильная осанка, легкая и техническая походка, бег, прыжки все это жизненно необходимые навыки которые начинают формироваться в дошкольном возрасте. Целью исследования было определить средства художественной гимнастики, которые направлены на формирование культуры движений детей и использование их в условиях учреждений дошкольного образования. В основной части статьи дана классификация средств художественной гимнастики, знания и умения которыми дети должны овладеть к концу учебного года. Учитывая режим дня детей 5-6 лет, считаем необходимым внедрение средств художественной гимнастики в физкультурное занятие и утреннюю гимнастику, потому что упражнения художественной гимнастики является универсальным средством формирования культуры движений дошкольников. Именно этому виду спорта присущи эстетический и технический компоненты выполнения упражнений, т.е. проявление правильной осанки, красивого поворота головы, умения принять правильное положение тела, рук, ног. Перспективой дальнейших исследований является разработка программы для формирования «культуры движений» у старших дошкольников с использованием средств художественной гимнастики в условиях учреждений дошкольного образования.
It’s a well-known fact that beautiful and correct movements are formed in the young age. In the future on this basis it will be easy to master more complex movements and actions, including sports. Purpose of the research. On the ground of analyzed literature we are to determine the means of rhythmic gymnastics, which are aimed at the formation of movements culture and to develop the program of PT classes of 5-6 years old children in conditions of institutions of preschool education of Ukraine. Methods of the research: analysis of scientific and methodical literature, Internet resources and educational programs, and pedagogical supervision of the educational process in several preschool educational establishments and in the sport school of Olympic reserve in rhythmic gymnastics. The research results. We analyzed 6 kindergarten programs. One of the tasks is the development of the ability to correctly use the acquired motor experience in independent motor activity. In our opinion, it is the means of rhythmic gymnastics that will be effective for solving this problem.
Among the variety of means of rhythmic gymnastics we offer to identify basic and auxiliary ones, as the most effective for the formation of movements culture of preschool children in conditions of preschool education. Music and motor games improve the emotional background of the lesson, aesthetic behavior of preschoolers and creative skills. Summary. So Rhythmic gymnastics exercises is a universal means for forming the culture of movements of preschoolers because this sport has aesthetic and technical components of performing exercises, namely beautiful posture, beautiful head turn, and the ability to perform movements together and gently. Prospects for further research. To develop a set of exercises for the formation of a "culture of movements" for senior preschool children with the use of means of artistic gymnastics in the conditions of preschool educational institutions.