ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Бейгул, І. О.![]() |
|
dc.contributor.author | Шишкіна, О. М.![]() |
|
dc.contributor.author | Козуб, С. В.![]() |
|
dc.date.accessioned | 2021-04-09T09:16:58Z | |
dc.date.available | 2021-04-09T09:16:58Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Бейгул, І. О. Вплив занять чирлідингом на психофізичний стан студенток / І. О. Бейгул, О. М. Шишкіна, С. В. Козуб // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. – Випуск 1 (129). – C. 7-10. – DOI 10.31392/NPU-nc.series 15.2021.1(129).01. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/33898 | |
dc.description.abstract | У статті досліджено вплив занять чирлідингом на психофізичний стан студенток. У дослідженні взяли участь студентки другого курсу 15–17 років Кам’янського фахового коледжу харчових технологій та підприємництва ДДТУ. Студентки були розділені на дві групи: ЕГ – експериментальна група (n=22) і КГ – контрольна група (n=30). Контрольна група займалася за загальноприйнятою програмою з фізичної культури, а експериментальна група займалася чирлідингом на заняттях з фізичної культури. Заняття проводилися два рази на тиждень. На початку педагогічного експерименту (вересень) і після його завершення (травень) ми тестували студенток за показниками психофізичного стану. Встановлено, що застосування засобів чирлідингу у навчальному процесі з фізичної культури протягом навчального року мало більш значущий вплив на показники фізичної підготовленості та психоемоційного стану студенток експериментальної групи у порівнянні зі студентками контрольної групи. Доведено, що впровадження засобів чирлідингу у навчальний процес виконує здоров’язберігаючу роль та формує позитивне відношення до фізичного виховання студентів. | ua |
dc.description.abstract | В статье исследовано влияние занятий черлидингом на психофизическое состояние студенток. В исследовании приняли участие студентки второго курса 15-17 лет Каменского профессионального колледжа пищевых технологий и предпринимательства ДГТУ. Студентки были разделены на две группы: ЭГ – экспериментальная группа (n=22) и КГ – контрольная группа (n=30). Контрольная группа занималась по общепринятой программе по физической культуре, а экспериментальная группа занималась черлидингом на занятиях по физической культуре. Занятия проводились два раза в неделю. В начале педагогического эксперимента (сентябрь) и после его завершения (май) мы тестировали студенток по показателям психофизического состояния. Установлено, что применение средств черлидинга в учебном процессе по физической культуре в течение учебного года оказало более эффективное влияние на показатели физической подготовленности и психоэмоционального состояния студенток экспериментальной группы в сравнении со студентками контрольной группы. Доказано, что внедрение средств черлидинга в учебный процесс выполняет здоровьесберегающую роль и формирует положительное отношение к физическому воспитанию студентов. | ua |
dc.description.abstract | Purpose: to determine the impact of cheerleading classes on the psychophysical condition of female students. Material and methods: to test the impact of cheerleading classes on the psychophysical condition of students, a pedagogical experiment lasting 9 months (September 2018 – May 2019) was organized. The study involved second-year students aged 15–17 of Kamyanka Vocational College of Food Technology and Entrepreneurship, DSTU. The students were divided into two groups: EG – experimental group (n=22) and CG – control group (n=30). The control group was engaged in the generally accepted program of physical culture, and the experimental group was engaged in cheerleading in physical education classes. Classes were held twice a week. At the beginning of the pedagogical experiment (September) and after its completion (May), we tested female students on indicators of psychophysical condition. The following meds were used: theoretical; empirical; psychodiagnostic; pedagogical testing; pedagogical experiment; methods of mathematical statistics. Results: as a result of the use of cheerleading in physical education classes during the school year, there was a significant statistically significant (p<0,05–0,01) increase in the results of pedagogical tests on physical fitness in students of the experimental group. The indicators of the girls of the control group had a positive dynamics, but did not reach statistically significant differences (p>0,05), except for the indicators in the test "Flexion and extension of the arms in a supine position" (p<0,05). It was determined that in the EG of girls at the end of the experiment there was a significant improvement in the studied mental states of EG students (p<0,05) compared with CG students (p>0,05). Conclusions: the study suggests a high efficiency of the use of cheerleading in the system of physical education, which contributed to the improvement of the psychophysical condition of female students. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | студентки | ua |
dc.subject | чирлідинг | ua |
dc.subject | фізична підготовленість | ua |
dc.subject | психічний стан | ua |
dc.subject | фізичне виховання | ua |
dc.subject | студентки | ua |
dc.subject | черлидинг | ua |
dc.subject | физическая подготовленность | ua |
dc.subject | психическое состояние | ua |
dc.subject | физическое воспитание | ua |
dc.subject | female students | ua |
dc.subject | cheerleading | ua |
dc.subject | physical fitness | ua |
dc.subject | mental state | ua |
dc.subject | physical education | ua |
dc.title | Вплив занять чирлідингом на психофізичний стан студенток | ua |
dc.title.alternative | Влияние занятий черлидингом на психофизическое состояние студенток | ua |
dc.title.alternative | The influence of cheerleading on the psychophysical state of female students | ua |
dc.type | Article | ua |