The article dwells upon the comparative aspect of regulatory and operational components during the professional journalists’ training at the American and Ukrainian universities. Peculiarities of regulatory aspect of professional journalists’ training in both countries have been provided. Outcomes, obtained by would be specialists in journalism have been characterized. Educational standards and legal framework of the researched countries have been described. It has been revealed that the professional training of media specialists in the USA is based on the principles of social justice, honesty and morality; compliance with legislation, code of ethics, while in Ukraine it is carried out in accordance with the legal framework of higher education. Based on the results of comparative analysis of regulatory component it has been outlined that the professional journalists’ training in the US because of decentralization is characterized by the absence of unified qualification framework system. It has been also identified that the professional journalists’ training in the USA and Ukraine is subordinated to the demands of labour market. The operational component of professional journalists’ training of both countries has been analyzed. Common and distinctive peculiarities of the operational component have been determined. Traditional and innovative methods, applied during the professional training of future specialists in journalism at the higher education institutions of the US and Ukraine have been considered. It has been outlined such traditional methods applied during the professional journalists’ training in both countries: seminars, lectures, practical, laboratory classes, independent work and control activities. On the basis of the scientific research it has been proposed to implement innovative methods of studying in the higher education of Ukraine.
Стаття присвячена порівняльному аналізу нормативно-правового та операційного компонентів професійної підготовки журналістів в університетах США та України. Охарактеризовано особливості нормативно-правового забезпечення професійної підготовки журналістів в обох країнах. Виокремлено результати навчання, які студентижурналісти отримають під час професійної підготовки. Описано освітні стандарти та законодавчу базу досліджуваних країн. Виявлено, що професійна підготовка майбутніх медіаспеціалістів у США базується на принципах соціальної справедливості, чесності та моралі, дотриманні законодавства, етичного кодексу, натомість в Україні здійснюється відповідно до законодавчої бази вищої освіти. На основі результатів порівняльного аналізу нормативно-правового складника зазначено, що професійна підготовка журналістів у США через децентралізовану систему управління характеризується відсутністю єдиної системи кваліфікаційних рамок. Також було встановлено, що професійна підготовка журналістів у США та Україні підпорядковується вимогам ринку праці. Проаналізовано операційний складник професійної підготовки журналістів в обох країнах. Визначено спільні та відмінні особливості операційного компонента. Розглянуто традиційні та інноваційні методи, що застосовуються під час професійної підготовки майбутніх фахівців з журналістики у вищих навчальних закладах США та України. Виокремлено такі традиційні методи, які застосовуються під час професійної підготовки журналістів в обох країнах, як: семінари, лекції, практичні заняття, лабораторні заняття, самостійна робота та контрольна діяльність. Розглянуто ефективність застосування активних методів навчання у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців з журналістики. На основі порівняльно-педагогічного аналізу запропоновано впроваджувати інноваційні методи навчання у систему вищої освіти України.