Стаття присвячена проблемам готовності педагогів до реалізації інклюзивної освіти дітей з особливими освітніми потребами в умовах закладу освіти. Представлено тлумачення сутності поняття «компетентнісний підхід». Важливим моментом у розумінні сутності компетентнісного підходу є диференціація понять «компетенція/компетентність» як центрального поняття. Аналіз досліджень з проблеми компетентності дав змогу умовно виділити три етапи становлення компетентнісного підходу в освіті. Перший етап характеризується введенням у науковий обіг (апарат) категорії «компетенція» та поняття «комунікативна компетентність»; другий етап відзначається використанням категорії «компетенція/ компетентність» у теорії і практиці мовної комунікації; третій етап позначається сплеском наукового інтересу до зазначеної проблеми. Автор констатує, що концепція компетентнісного підходу, яка останнім часом активно розробляється і у світовій, і у вітчизняній педагогічній теорії і практиці, дає змогу створювати гармонійний особистісний простір, успішно вирішувати завдання професійної діяльності педагога закладу спеціальної та інклюзивної освіти та адаптуватися до життєвих ситуацій. Розкрито шляхи підвищення професійної компетентності педагога закладу спеціальної, загальної середньої та дошкільної освіти до діяльності з дітьми з особливостями психофізичного розвитку в умовах інституту післядипломної педагогічної освіти, оскільки педагогам належить виняткова роль у навчанні такої дитини, її адаптації та соціалізації. Технологічний компонент професійного розвитку педагогів спеціальної та інклюзивної освіти розглянуто як сукупність фахових умінь і навичок, що формуються за умови: забезпечення диференційованого підходу до підвищення кваліфікації педагогічних працівників; упровадження інноваційних технологій навчання; забезпечення практичної спрямованості курсів підвищення кваліфікації.
The article is devoted to the problems of teachers’ readiness to implement inclusive education of children with special educational needs in the conditions of an educational institution. An essence interpretation of competency approach concept is presented. An important point in understanding the essence of the competence approach is the differentiation of the concepts of «competence/competence» as a central concept. The research analysis on the problem of competence allowed to conditionally distinguish three stages of formation of the competence approach in education. The first stage is characterized by the introduction of the category «competence» and the concept of «communicative competence», the second stage is marked by the use of the category «competence/competence» in the theory and practice of language communication and the third stage is marked by a surge of scientific interest. The author states that the concept of competence approach, which has recently been actively developed in both world and domestic pedagogical theory and practice, allows to create a harmonious personal space, successfully solve the problem of professional activity of a teacher of special and inclusive education and adapt to life situations. Ways to increase the professional competence of teachers of special, general secondary and preschool education to work with children with psychophysical development in the institute of postgraduate pedagogical education, as teachers have an exclusive role in teaching such a child, its adaptation and socialization. The technological component of professional development of teachers of special and inclusive education is considered as a set of professional skills and abilities that are formed under the condition of: providing a differentiated approach to professional development of teachers; introduction of innovative learning technologies; ensuring the practical orientation of advanced training courses.