Developing reading skills is one of the main goals in the university ESP class since nowadays students have to process substantial amounts of information in academic settings and throughout their future career. The current shift in high education paradigm challenges teachers to refocus their teaching strategies and adopt new approaches to make the learning process rewarding in the modern context. Flipped class approach is claimed to have a great potential to provide a refreshing view for the ESP teaching and bring the learning process the new level of efficiency. Therefore, the approach is getting more and more attention from practitioners and researchers. Recent researches report a generally positive impact of the model on students learning outcomes, attitudes and level of satisfaction compared to the traditional models. However, developing reading skills and utilizing text-based activities are not very common in a flipped class model since it is highly associated with video. The lack of clarity about feasibility of this mode for developing reading skills and low technical expertise are among the most common reasons why teachers are hesitant to adopt flipped class model in their practice. The current paper presents the implementation algorithm of flipped reading for an ESP course. In addition, the possible option addressing the lack of technical expertise is described. As a technical solution, the platform Wizer.me is presented in the current paper. The platform offers free tools for designing interactive reading worksheets and provides special features such as adding audio content, video, links and images to the worksheets. The service enables teachers to gain insights on the students’ progress and status and offer a feedback. Special features offered by the platform allow approaching each student individually and give good opportunities for students’ self-analysis as a crucial component of developing the skills of reflection and critical evaluation. Having user-friendly interface, the Wizer.me platform is available to use by the teachers with the basic level of computer literacy.
Розвиток навичок читання є однією з ключових цілей курсу англійської мови фахового спрямування, оскільки в умовах сьогодення студентам необхідно вміти обробляти значну кількість інформації під час навчання та в майбутньому в професійній діяльності. Нинішня зміна парадигми освіти стимулює викладачів до переорієнтації стратегій викладання та прийняття нових підходів, щоб зробити процес навчання продуктивним та відповідним сучасному контексту. Дослідження підходу «перевернутий клас» підтверджують його значний потенціал для оновлення навчального процесу, підвищення його ефективності, збагачення та актуалізації. Підхід привертає все більше уваги з боку викладачів-практиків та науковців. Презентуючи позитивні дослідження, науковці відзначають загальнопозитивний вплив моделі навчання «перевернутий клас» на результати навчання, ставлення студентів до навчального процесу та рівень їх задоволеності результатами порівняно з традиційними моделями. Однак відсутність чіткого розуміння щодо можливостей «перевернутого класу» для розвитку навичок читання та недостатній рівень технічних знань та навичок викладачів є одними з основних перепон для активного використання моделі в практичній діяльності. На основі практичного досвіду в роботі представлений алгоритм організації роботи для розвитку навичок читання в курсі іноземної мови фахового спрямування у форматі «перевернутий клас». Як технічне рішення в роботі представлено платформу Wizer.me., яка пропонує інструменти для розробки інтерактивних завдань та надає функції, такі як додавання аудіоконтенту, відео, посилань та зображень. Сервіс дозволяє користувачам отримати інформацію про успішність та прогрес студентів та надавати зворотний зв’язок. Фукнціонал платформи надає можливість забезпечити індивідуалізацію роботи з кожним студентом та уможливлює самоаналіз, що є важливим компонентом процесу розвитку рефлексії та критичної самооцінки. Маючи зручний та інтуїтивно зрозумілий інтерфейс, платформа доступна для використання викладачам з базовим рівнем комп’ютерної грамотності.