У статті подано результати SWOT-аналізу імплементації інклюзивного освітнього середовища у вітчизняних університетах. Проведений SWOT-аналіз імплементації інклюзивного освітнього середовища у вітчизняних університетах засвідчив такі позитивні характеристики: значне прагнення ЗВО до впровадження інклюзивної освіти, підтримка інклюзивності освітнього простору, що забезпечує доступність освіти для всіх категорій студентів; створення сприятливих умов для толерантного прийняття «особливих» здобувачів освіти у спільноті науково-педагогічних працівників та студентів; проведення заходів для соціалізації, соціальної адаптації та інтеграції осіб з ООП у колективі студентів; стимулювання творчих напрацювань науково-педагогічних працівників щодо вдосконалення професійної діяльності в умовах інклюзивного освітнього простору. У результаті SWOT-аналізу виокремлено сильні сторони інклюзивного освітнього середовища в університетах: забезпечення права особи з особливими потребами на отримання якісної освіти; створення спеціальних безбар’єрних умов для навчання таких студентів; розширення можливостей професійної орієнтації та працевлаштування молоді з особливими потребами. Слабкими сторонами створення інклюзивного освітнього середовища в українських університетах є: несформованість нормативно-правової бази; відсутність адаптованої моделі організації інклюзивної вищої освіти; проблеми практичної організації інклюзивного середовища у ЗВО. Труднощами в організації навчання студентів з ООП у закладах вищої освіти виявилися: використання спеціальних освітніх маршрутів для осіб з ООП; застосування спеціальних навчальних засобів і технічних пристроїв відповідно до потреб цих осіб; безбар’єрність фізичного середовища закладу вищої освіти; неготовність науково-педагогічних працівників до організації освітньої діяльності студентів з ООП. Врахування переваг і слабких сторін забезпечує успішність створення інклюзивного середовища у закладах вищої освіти, що передбачає гармонійне поєднання психолого-педагогічних умов, технічних засобів і ресурсів університетів для організації освітнього процесу з особами, які мають особливі освітні потреби.
As a result of the SWOT-analysis, the strengths of the inclusive educational environment in universities were identified: ensuring the right of a person with special needs to receive quality education; creating special barrier-free conditions for the education of such students; expanding opportunities for vocational guidance and employment of young people with special needs. Weaknesses of creating an inclusive educational environment in Ukrainian universities are: lack of legal and regulatory framework; lack of an adapted model for organizing inclusive higher education; problems of practical organization of inclusive environment in universities. The conducted SWOT-analysis of the implementation of inclusive educational environment in domestic universities showed the following positive characteristics: significant desire of universities to implement inclusive education, support for the inclusiveness of the educational space, ensuring the availability of education for all categories of students; creation of favorable conditions for tolerant acceptance of «special» students in the community of teachers and students; conducting activities for socialization, social adaptation and integration of persons with special educational needs in a team of students; stimulating the creative work of teachers to improve their professional activities in an inclusive educational space. Difficult moments in the organization of training for students with special educational needs in higher education institutions were: the use of special educational routes for persons with special needs; the use of special teaching aids and technical devices in accordance with the needs of these persons; barrier-free physical environment of the institution of higher education; not readiness of teachers to organize educational activities of students with special needs. Taking into account the strengths and weaknesses ensures the success of creating an inclusive environment in higher education, which provides a harmonious combination of psychological and pedagogical conditions, technical means and resources of universities to organize the educational process with people with special educational needs.