Висвітлюються теоретичні засади підготовки майбутніх учителів до виховання толерантності в учнях. Актуальність статті зумовлена необхідністю виховання учнів, здатних до міжкультурної взаємодії, спілкування в полілінгвальному освітньому середовищі. Методами дослідження є теоретичний аналіз, систематизація, узагальнення результатів наукових досліджень в Україні та зарубіжжі. Теоретичними підходами з виховання толерантності в учнях та підготовки педагогів до цієї діяльності є гуманістична педагогіка, прогресивізм, соціальний конструктивізм. Окреслена підготовка базується на принципах визнання рівноправ’я всіх груп у соціумі; недопустимості дискримінації за національною, релігійною, культурною, ґендерною приналежністю; гнучкості адаптації кожного члена суспільства до варіативних умов; збереження національної та культурної ідентичності індивідів; спрямованості на виховання у молоді мультикультурних якостей. Вимоги, котрі висуваються до сучасного вчителя, систематизовано відповідно до аксіологічного, психологічного та методичного аспектів його діяльності, а саме: від педагога вимагається виявляти гуманістичне світосприйняття, прагнення до соціальної справедливості, здатність працювати в команді; вміння співпрацювати з учнями, розвивати їхні соціокультурні знання; розробляти методи, що забезпечують оптимальний характер виховання в учнів культури соціальної взаємодії, толерантності, поваги до інших. Ефективними методами підготовки студентів до виховання толерантності є дискусії, портфоліо досягнень, участь у проєктній діяльності, презентація результатів колективних досліджень. Зазначені методи підготовки майбутніх учителів до виховання толерантності в учнях дозволяють сформувати професійно орієнтовані знання з цієї проблеми, досвід, толерантність, вміння ефективно взаємодіяти, виявляти повагу до ідей інших, підтримувати їх, аналізувати досягнення й критикувати. Перспективи вивчення зазначеної проблеми полягають у більш глибокому дослідженні зарубіжного педагогічного досвіду виховання моральних цінностей у дітей та молоді.
The article considers the theoretical foundations of future teachers’ training to cultivate pupils’ tolerance. The relevance of the article is due to the need to educate the pupils’ capacity to intercultural interaction, communication in a multilingual educational environment. The research methods are theoretical analysis, systematization, generalization of research results in Ukraine and abroad. Theoretical approaches to the education of tolerance in pupils and the preparation of teachers for this activity are humanistic pedagogy, progressivism, social constructivism. The outlined training is based on the principles of recognizing the equality of all groups in society; inadmissibility of discrimination on the basis of nationality, religion, culture, gender; using the diversity of society as an important factor in its development; flexibility of adaptation of each member of society to various conditions; preservation of national and cultural identity of individuals; focus on educating the young people’s multicultural qualities. The requirements for a modern teacher are systematized in accordance with the axiological, psychological and methodological aspects of his work, namely: teacher is required to show a humanistic worldview, the desire for social justice, the ability to work in a team; the capacity to cooperate with pupils, to develop their socio-cultural knowledge; to develop methods that ensure the optimal nature to educate the pupils’ culture of social interaction, tolerance, respect for others. Effective methods of future teachers’ training to educate the pupils’ tolerance are discussions, portfolio of achievements, participation in project activities, presentations of the results of collective research. These methods form professionally oriented knowledge, experience, tolerance, ability to interact effectively, to show respect for other people’s ideas, to support them, to analyze achievements and to criticize. Prospects for studying this problem are a deeper study of foreign pedagogical experience in educating moral values in children and youth.