У статті представлено міждисциплінарне дослідження шляхів та засобів розвитку інформаційно-комунікаційних навичок та вмінь у процесі підготовки вчителя іноземної мови. Під час аналізу фахових джерел уточнюється сутність понять «компетентність», «інформаційно-комунікаційна компетентність» та «інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ)»; аналізується їх структура, особливості, специфічні функції компетентності; на цій основі уточнюються загальні та специфічні навички, що притаманні саме ІКТ-компетентності. Розкрито сутність однієї з основних складових частин підготовки кваліфікованого вчителя іноземної мови. Інформаційно-комунікативна компетентність учителя іноземної мови – це система знань, умінь та особистих якостей майбутніх учителів. Встановлено основні шляхи формування інформаційно-комунікативної компетентності студентів мовних спеціальностей (майбутніх учителів іноземних мов): активне формування ІКТ-компетентності здійснюється в рамках дистанційного, змішаного, електронного, мобільного навчання, сучасного викладання з ІКТ-інструментами, навчання за допомогою інтерактивних методів та ін. Нам вдалося довести, що формування ІКТ-компетентності студентів відбувається в процесі активного використання змішаного навчання, яке синтезується такими компонентами, як: дистанційне навчання теоретичного матеріалу (перший етап навчання), розробка практичних аспектів у формі аудиторних занять (другий етап навчання) та змішана форма презентації результатів навчання (третій етап). Для цього методу навчання використовуються елементи електронного навчання (e-learning), мобільного навчання (m-learning), перевернутого навчання (flipped learning) та ін. Завдяки змішаному навчанню освітні можливості студентів розширюються; відбувається взаємодія між викладачами та студентами. Результатом цього виду навчання є формування особистості майбутнього фахівця з необхідним набором ключових компетентностей, здатних вирішувати поточні професійні проблеми.
This article is an extensive, interdisciplinary study of ways and means applied IT-skills and abilities in teaching process. During the analysis of professional sources in the study the essence of the concepts «competence» and «information and communication competence» is specified; their structure, features, specific functions of competence are analyzed; on this basis, the general and specific skills inherent in it are specified. The essence of one of the main components of training a qualified foreign language teacher is revealed. Information and communication competence of a foreign language teacher is a system of knowledge, skills and personal qualities of future teachers. The main ways of information and communication competence formation of language students (future foreign language teachers) are established, they are active formation of IT-competence within the framework of distance learning, blended learning, e-learning, mobile learning, modern teaching IT-tools, learning with interactive methods, technology learning training, etc. We managed to prove that the formation of IT-competence of students occurs in the process of active use of blended learning, which is synthesized by the following components: distance learning of theoretical material (first stage of organizational model), development of practical aspects in the form of classroom (second stage of organizational model). Elements of e-learning, mobile learning (m-learning), u-learning, flipped learning and others were used for this teaching way. With blended learning, students’ educational opportunities expand; there is an interaction between teachers and students. The result of this type of training is the formation of the personality of the future specialist with the necessary set of key competencies capable of solving current professional problems.