У статті розглянуто особливості діяльністі спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю України в сучасних умовах, зумовлених ключовими завданнями навчально-виховного процесу, що спрямовані на формування фізично та психічно здорової особистості, яка прагне досягати значних результатів у спортивній діяльності, а також набувати нових загальноосвітніх знань щодо різних галузей науки. Проведено загальний огляд функціонування спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю в Україні. Визначено їхні специфічні особливості, які зумовлені періодом створення установ, навчальними планами, що у них використовуються, методичним забезпеченням, викладацьким складом. Здійснено теоретико-методичний аналіз умов організації та реалізації навчально-виховного процессу і спортивнотренувальної діяльності в інтернатних закладах спортивного профілю, узагальнено особливості адаптації вихованців до умов інтернатного закладу, охарактеризовано особливості середовища інтернатного закладу спортивного профілю. Вказано, що дитячо-юнацький спорт відіграє значну роль у житті суспільства загалом та кожної людини зокрема, оскільки спортивна діяльність забезпечує розвиток фізичних здібностей вихованців, сприяє створенню необхідних умов для їхнього повноцінного навчання, виховання, оздоровлення та відпочинку. У навчальних закладах спортивного профілю здобувачі освіти не лише набувають певних знань, а ще й виробляють власні навички дотримання найважливіших принципів здорового способу життя, що позитивно впливає на формування свідомого суспільства, яке дбає про своє здоров’я, а також про стан навколишнього природного середовища. Доведено, що перевага спортивно-тренувальної діяльності в інтерактивних навчальних закладах спортивного профілю призводить до зміни системи цінностей вихованців.
The article considers the features of specialized educational institutions of sports profile of Ukraine in modern conditions, due to the key tasks of the educational process, aimed at forming a physically and mentally healthy person who seeks to achieve significant results in sports, as well as acquire new general knowledge about various branches of science. A general review of the functioning of specialized sports schools in Ukraine was conducted. Their specific features are determined, which are due to the period of establishment of institutions, curricula used in them, methodological support, teaching staff. Theoretical and methodical analysis of conditions of organization and realization of educational process and sports-training activity in boarding schools of sports profile is carried out, features of adaptation of pupils to conditions of boarding school are generalized, and features of environment of boarding school of sports profile are characterized. It is stated that children's and youth sports play a significant role in the life of society in general and each person in particular, as sports activities ensure the development of physical abilities of students, helps to create the necessary conditions for their full education, upbringing, health and recreation. In sports schools, students not only acquire certain knowledge, but also develop their own skills to follow the most important principles of a healthy lifestyle, which has a positive impact on the formation of a conscious society that cares about their health and the environment. It is proved that the advantage of sports and training activities in interactive educational institutions of sports profile leads to a change in the value system of students.