На сучасному етапі розвитку суспільства, трансформації суспільної свідомості спостерігається перехід від «споживацького» ставлення до довкілля у бік активнодіючої екогуманістичної позиції, природо доцільної діяльності. Екоцентрична парадигма як певна теоретико-методологічна модель дає змогу наповнити освітній процес сукупністю ідей, поглядів, мотивацій, що висвітлюють екологічну сторону буття, а саме практику оптимальних стосунків у діаді «природа – людина». Важливою умовою досягнення якості професійної діяльності є високий рівень розвитку екологічної компетентності педагога, який дозволяє ґрунтовно та ефективно здійснювати екологічне виховання дітей в умовах закладів дошкільної освіти, формувати ключовий складник екологічної вихованості – екологічно доцільну поведінку як способу життя. Гостроту цього завдання підкреслює та зумовлює стратегія і тактика сталого розвитку суспільства. У статті подано результати аналізу підходів учених щодо обґрунтування сутності поняття «екологічно доцільна поведінка», його наукового статусу. Обґрунтовано актуальність виховання екологічної особистості, провідним структурним новоутворенням якої є сформована екологічно доцільна поведінка. Охарактеризовано сутність таких базових понять еколого-педагогічної теорії, як «екологічна поведінка», «екологічно доцільна поведінка», «екологічно мотивована поведінка». Наголошено, що зміни поглядів на взаємодію природи і людини у попередні десятиліття зумовили переосмислення сутності та спрямованості майже всіх елементів екологічного тезаурусу і виокремлення головної тенденції екологічного виховання – виховання екологічно доцільної поведінки особистості. Вивчення сутності і змісту вказаного семантичного ряду є теоретико-методологічним підґрунтям подальшого дослідження. Проблематика цієї статті має своєчасний та актуальний характер, що підтверджується діяльністю міжнародних організацій, які сприяють екологізації освіти, і документами нормативно-правового забезпечення екологічної освіти України.
At the present stage of development of society, the transformation of public consciousness, there is a transition from «consumer» attitude to the environment towards an active eco-humanistic position, the nature of appropriate activities. Ecocentric paradigm as a certain theoretical and methodological model allows to fill the educational process with a set of ideas, views, motivations that illuminate the ecological side of life, namely the practice of optimal relations in the dyad «nature – man». An important condition for achieving the quality of professional activity is a high level of environmental competence of the teacher, which allows thorough and effective environmental education of children in preschool education, to form a key component of environmental education – environmentally friendly behaviour as a way of life. The urgency of this task is emphasized and determined by the strategy and tactics of sustainable development of society. The article presents the results of the analysis of scientists’ approaches to substantiate the essence of the concept of environmentally sound behaviour, its scientific status. The urgency of education of ecological personality is substantiated, the leading structural new formation of which is the formed ecologically expedient behaviour. The essence of such basic concepts of ecological and pedagogical theory as ecological behaviour, ecologically expedient behaviour, ecologically motivated behaviour is characterized. It is emphasized that changes in views on the interaction of nature and man in previous decades have led to a rethinking of the essence and direction of almost all elements of the ecological thesaurus and highlight the main trend of environmental education – education of environmentally sound behaviour. The study of the essence and content of this semantic series is a theoretical and methodological basis for further research. The issues of this article are timely and relevant, as evidenced by the activities of international organizations that promote the greening of education, and documents of regulatory and legal support of environmental education in Ukraine.