У статті наведено тлумачення поняття «риторична особистість» майбутнього вчителя української мови та літератури як особистість, яка ефективно взаємодіє з аудиторією завдяки своїй мовленнєвій поведінці, володіє практичними вміннями та навичками комунікативно виправдано користуватися мовними засобами в різних формах, сферах і жанрах мовлення. Це характеристика вчителя-майстра, педагога-професіонала. Особливо вона стосується майбутнього вчителя української мови і літератури, який зобов’язаний бути риторичною особистістю. Окреслено різні аспекти вдосконалення риторичної підготовки майбутніх вчителів української мови і літератури, спрямованої на різнобічний розвиток особистості та її мовленнєвої культури. Акцентовано увагу на тому, що саме риторика як комплексна наука, яка навчає ефективній гармонійній мовній комунікації в педагогічній сфері, сприяє успішній організації навчально-виховного процесу й формуванню риторичної компетентності майбутніх вчителів-словесників. Розглянуто різні аспекти вдосконалення риторичної підготовки майбутніх вчителів української мови і літератури, спрямованої на різнобічний розвиток особистості та її мовленнєвої культури: системний підхід до професійного становлення особистості, положення про особистість як активного суб’єкта діяльності і розвитку, теорія формування риторичної компетентності. Обґрунтовано, що риторична підготовка сприяє формуванню й виявленню комунікативних здібностей і якостей майбутнього вчителя української мови і літератури в процесі формування педагогічної майстерності, надважливою вона є саме для вчителя-словесника. Ми запропонували завдання на текстовій основі, довівши за допомогою комплексу вправ і завдань, що залучення студентів до спілкування у процесі вивчення мовознавчих дисциплін сприяє ефективній риторичній підготовці майбутніх вчителів української мови і літератури. Особливо продуктивним є використання рольових ігор, які допомагають сформувати необхідні риторичні вміння та навички. Перспективу вбачаємо у розроблені посібника вправ і завдань із практичної риторики, який може бути корисним студентам, аспірантам, майбутнім вчителям української мови та літератури.
The article interprets the concept of «rhetorical personality» of the future teacher of Ukrainian language and literature as a person who effectively and optimally influences and interacts with the audience through his speech behavior, has practical skills and communicative use of language in various forms, areas and genres of speech – a characteristic of a master teacher, a professional teacher. And this is especially true for the future teacher of Ukrainian language and literature, who is obliged to be a rhetorical person. Various aspects of improving the rhetorical training of future teachers of Ukrainian language and literature aimed at the diverse development of personality and speech culture are outlined. Emphasis is placed on the fact that rhetoric, as a complex science that teaches effective harmonious language communication in the pedagogical field, contributes to the successful organization of the educational process and the formation of rhetorical competence of future teachers of vocabulary. Various aspects of improving the rhetorical training of future teachers of Ukrainian language and literature aimed at the diverse development of personality and its speech culture, namely: a systematic approach to professional development of personality, the position of personality as an active subject of activity and development, the theory of rhetorical competence. It is substantiated that rhetorical training promotes the formation and identification of communicative abilities and qualities of the future teacher of Ukrainian language and literature in the process of formation of pedagogical skills and it is very important for a teacher-vocabulary. We have proposed a text-based task and proved by a set of exercises and tasks that are involving students to the communication during the study of linguistics that contributes to effective rhetorical training of future teachers of Ukrainian language and literature, especially productive is the use of role-playing games that help to create necessary rhetorical skills. We see perspective in the development og manual with exercises and tasks of practical rhetoric, which can serve students, graduate students and future teachers of Ukrainian language and literature.