The article deals with general principles of formation of information literacy of future officers and outlines the role of the English language in this process. On the basis of analysis of scientific literature, we have proved that information literacy is an important component of professional communicative competence that enable future officers to analyze, process, and search information, generate messages, make optimal decisions in difficult and extreme situations, carry out professional tasks by means of foreign language, produce non-standard decisions, be familiar with many professional situations. The article describes the structure of information literacy of future officer, outlines the levels of acquisition of information literacy (basic, professional, and creative). We have proved that professional and creative levels of information literacy are formed in the process of studying at the higher military educational establishment while learning the humanities, fundamental and professionally-oriented (general military and special military) subjects and establishing firm intersubject links between them. The English language is a unique instrument as it is studied at the different levels at the higher military educational establishment and it covers general and professional blocks. We have found that to form information literacy the process of learning of foreign languages at the higher military educational establishment must meet the following requirements such as: usage of different methods and principles, operational learning materials, close links between learning program with professional activities, optimal usage of information and communications technologies, integration of learning programs.
Стаття стосується аналізу загальних принципів формування інформаційної грамотності майбутніх офіцерів та окреслення ролі англійської мови у цьому процесі. На основі аналізу наукової педагогічної літератури з’ясовано, що інформаційна грамотність – важливий складник професійної комунікативної компетентності майбутніх офіцерів, який забезпечує їхні вміння та здатність аналізувати, обробляти, шукати інформацію, генерувати власні повідомлення, приймати оптимальні рішення у складних та екстремальних умовах, виконувати професійні завдання засобами іноземної мови, виробляти нестандартні рішення, орієнтуватися у професійних ситуаціях. У статті описано структуру інформаційної грамотності майбутнього офіцера, з’ясовано рівні оволодіння інформаційною грамотністю (базовий, професійний і творчий). Визначено, що професійний і творчий рівні інформаційної грамотності формуються у процесі навчання у вищому військовому навчальному закладі під час вивчення соціальногуманітарних, фундаментальних і професійно-орієнтованих (загальновійськових і військово-спеціальних) дисциплін, а також за умови забезпечення міжпредметних зв’язків між ними. Англійська мова є унікальним інструментом, оскільки вона передбачає вивчення на різних курсах навчання у вищому військовому навчальному закладі та охоплює загальний і професійний блоки. Доведено, що для формування інформаційної грамотності процес вивчення англійської мови у вищому військовому навчальному закладі має відповідати певним вимогам: використання різних методів і прийомів, оперативні навчальні матеріали, зв’язок змісту навчальної програми та професійної діяльності, оптимальне використання інформаційнокомунікаційних технологій, інтеграція навчальних програм.