У змісті статті актуалізується проблема індивідуалізації навчання учнів, що пов’язана з психодидактичним підходом у цьому процесі, з урахуванням їх способів сприймання і переробки інформації, обумовлених рівнем розвитку мисленнєвих дій. Можливими засобами досягнення якості сприйняття і переробки інформації учнями є усні тексти вчителя, що потребують його рефлексивного досвіду та впливають на мисленнєві дії школярів у залежності від рівня їх сформованості у них, на загальний метод аналізу залежного від предметності з метою виявлення його в учнів на рівні перекодування знаково-символічної інформації.
The content of the article actualizes the problem of individual learning of students, which is related to the psychodidactical approach in this process, taking into account their ways of perception and processing of information, due to the level of development of thinking actions. Possible means of achieving the quality of perception and processing of information by students are oral texts of the teacher, who need his reflective experience and influence the thinking actions of pupils, depending on the level of their formation in them, the general method of analysis dependent on the subject to detect it in pupils at the level of transcoding sign and symbolic information.