Дана стаття присвячена особливостям емоційного вигорання у підлітків з акцентуаціями характеру.
Здійснено аналіз вітчизняних та зарубіжних досліджень з проблематики формування синдрому емоційного
вигорання. Проведено експериментально-психологічне дослідження для встановлення зв’язку між структурою та
рівнем емоційного вигорання з механізмами психологічного захисту та копінг-стратегіями. В ході дослідження
було зафіксовано трансформацію психологічних проблем в клінічні прояви у підлітків, що проявляється у
результатах: 20% обстежених мають сформовану фазу, що має свій прояв в наявності клініко-психологічної
симптоматики у вигляді симптомів психосоматичних і психовегетативних порушень. Дослідження виявили, що
явні акцентуації демонстративного й гипертимного типів є факторами ризику для формування даного синдрому.
Зараз нами розроблюються психопрофілактичні та психотерапевтичні засоби подолання емоційного вигорання у
підлітків.
Данная статья посвящена особенностям эмоционального выгорания у подростков с акцентуациями
характера. Осуществлен анализ отечественных и зарубежных исследований по проблематике формирования
синдрома эмоционального выгорания. Проведено экспериментально-психологическое исследование для
установления связи между структурой и уровнем эмоционального выгорания с механизмами психологической
защиты и копинг-стратегиями. В ходе исследования была зафиксирована трансформация психологических
проблем в клинические проявления у подростков, что проявляется в следующих результатах: 20%
обследованных имеют сложившуюся фазу, которая проявляется в наличии клинико-психологической
симптоматики в виде симптомов психосоматических и психовегетативных нарушений. Исследования показали,
что явные акцентуации демонстративного и гипертимного типа являются факторами риска для формирования
данного синдрома. Сейчас нами разрабатываются психопрофилактические и психотерапевтические способы
преодоления эмоционального выгорания у подростков.
This article is devoted to the features of emotional burnout in adolescents with character accentuations. The
analysis of domestic and foreign researches on emotional burnout syndrome formation problems is carried out. Attention
is drawn to structural and dynamic approaches to the problem of burnout syndrome. Particular emphasis is placed on the
dynamic approach of V. Boyko, who considers the formation of this syndrome from the theory of stress and
psychological defense mechanisms standpoint. Formation of this phenomenon from the standpoint of existentialanalytical
psychotherapy by A. Laengle has been also analyzed. It should be considered that both psychodynamic and
existential-dynamic mechanisms of emotional burnout syndrome formation are important for the diagnostic process in
both adults and adolescents. An experimental psychological study was conducted to establish the relationship between
the structure and level of emotional burnout with psychological protection mechanisms and coping strategies. During the
study, the transformation of psychological problems into clinical manifestations in adolescents was recorded, which is
manifested in the results: 20% of the surveyed have formed a phase that manifested itself in the presence of clinical
psychological symptoms of psychosomatic and psychovegetative disorders. Studies have shown that the type and level
of character accentuation affects the burnout syndrome formation. Explicit accentuations of demonstrative and
hyperthymic type are risk factors for this syndrome formation. It was also revealed that irrational cognitive attitudes,
especially those of “catastrophizing” type, directly correlate with burnout syndrome manifestations. In our burnout
syndrome studies we use our model of existential-cognitive-psychoanalytic psychotherapy in both diagnostic and
psychotherapeutic aspects. We are currently developing psychoprophylactic and psychotherapeutic means for
overcoming emotional burnout in adolescents.