Дослідження вітчизняної системи підготовки вчителів спеціальної освіти у порівнянні з аналогічним
досвідом у США передбачає компаративний аналіз переліку спеціалізацій та стандартів цієї галузі. У результаті
аналізу зроблено висновки про існування певної контраверсійності у розумінні її предметного поля у різних
країнах, а також про необхідність запровадження відповідних змін у систему підготовки вчителів спеціальної
освіти та інклюзивного навчання в Україні, зокрема, введення державного замовлення на підготовку педагогів за
уніфікованою спеціальністю 016 «Спеціальна освіта», розробку розгалуженішої системи спеціалізацій: підготовки
фахівців з навчання осіб із емоційними розладами, дітей з розладами аутистичного спектру, множинними
розладами, обдарованих учнів, викладання в інклюзивному освітньому середовищі тощо.
Изучение украинской системы подготовки учителей специального образования в сравнении с
аналогичным опытом в США предполагает компаративный анализ перечня специализаций и стандартов данной
сферы. В результате анализа сделаны выводы о существовании определенных несоответствий в понимании ее
предметного поля в разных странах, а также о необходимости внедрения соответствующих изменений в систему
подготовки учителей специального и инклюзивного образования в Украине, среди которых введение
государственного заказа на подготовку педагогов по унифицированной специализации 016 «Специальное
образование» и расширение системы специализаций учителей специального образования: подготовка учителей
для обучения учеников с эмоциональными нарушениями, с расстройствами аутистического спектра,
множественными расстройствами, одаренных учеников, преподавания в инклюзивной образовательной среде и
т.д.
The problem of providing the special education system with qualified professionals is relevant and common to
the vast majority of national education systems, including Ukrainian and American ones. It is extremely important for
every country to prepare educators able to interact effectively with students with special educational needs, to selfactualize
in the profession, and at the same time to find jobs in the profession easily, as their qualifications meet the
requirements of the labor market.
The purpose of this work is to study the specifics of defining the specializations of future special education
teachers in the USA and Ukraine, comparing the experience of these countries and formulating proposals for the system reformation.
The scientific novelty of the article is to explore the key aspects of special education teacher training, which is
undergoing significant changes in the Ukrainian system of teacher education, and to compare them with the experience
of similar training in the USA, which is conducted for the first time for the specified category of specialists.
A comparative analysis of the list of instructional programs and training standards developed for such
specialists in the USA and Ukraine allows us to conclude that there are some discrepancies in the understanding of its
subject area and the need for further changes in the system of special education teachers training in Ukraine. It should
include introduction of the state funding of teacher training in the universalized instructional programs 016 “Special
Education, General” as well as creation of a more extensive system of special education teachers’ specializations, i.e.
teaching students with emotional disturbances, with autism, with multiple disabilities, gifted and talented students,
teaching in inclusive education, etc.