В статті розглядаються теоретичні та методичні засади сучасної системи професійної підготовки
спеціальних психологів. Особлива увага приділяється пошуку та розробці оптимального комплексу методів її
запровадження, розробці програм та визначенню їх ефективності. Аналізуються практичні результати роботи
науковців у зазначених площинах. Висвітлюються історичний досвід викладання методика психології у
вітчизняних та зарубіжних закладах вищої освіти. Аналізуються результати експериментального дослідження
мотиваційного компонента професійної готовності психологів (спеціальних, клінічних) до роботи за фахом.
Окреслено перспективи подальших наукових досліджень в контексті вдосконалення підготовки психологічних
кадрів.
В статье рассматриваются теоретические и методические основы современной системы
профессиональной подготовки специальных психологов. Особое внимание уделяется поиску и разработке
оптимального комплекса методов ее внедрения, разработке программ и определению их эффективности.
Анализируются практические результаты работы ученых в указанных плоскостях. Освещается исторический
опыт преподавания методика психологии в отечественных и зарубежных учреждениях высшего образования.
Анализируются результаты экспериментального исследования мотивационного компонента профессиональной
готовности психологов (специальных, клинических) к работе по специальности в структуре профессиональной
подготовки. Обозначены перспективы дальнейших научных исследований в контексте совершенствования
подготовки психологических кадров для специальных школ разного типа.
The article deals with theoretical and methodological foundations of the system of special psychologists’
education. Historical teaching experience in domestic and foreign institutions of higher education is reviewed. The
present historical and pedagogical analysis of students’ training and introduction of modern methodology of teaching
psychology as a training discipline of penitentiary, special and clinical psychologists initiated by Academician of NAPS of
Ukraine, Viktor Synov and his scientific school is delighted. The nature and structure of discipline are viewed. Particular
attention is paid to finding and developing of the optimal set of methods of its providing, developing programs and
definition of developed program’s efficiency. The practical results of scientists’ work in defining spheres are analyzed.
The results of the experimental study of the motivational component of the professional readiness of psychologists
(special, clinical) to work on a specialty in the structure of professional training are highlighted. In order to determine the
effectiveness of the system of professional psychologists' training in the field of special education at the control and
analytical stage, a comparison as well as its analysis have been performed to illustrate the indicators of the level of
formation of components of professional training of the participants of the experimental and control samples prior to the
formation stage and at its final phase. Quantitative and qualitative analysis of the experiment results and the statistical
material which has been obtained on their basis made it possible to conclude that the introduction of the system of
professional training of psychologists in the field of special education in the pedagogical process of higher education
institutions has provided positive results. It has been established that the effectiveness of the system of psychologists'
professional training in the field of special education depends on the methodical foundations of its implementation, the
sequence and integrity in the formation of the aforementioned components, their ability to evaluate and practical use in
diagnostics, rehabilitation, and correctional and pedagogical work. The prospects for further research in the context of
improving the psychological preparation of personnel for various types of special schools are outlined.