У статті розглядається проблема розвитку наочно-образного мовлення в учнів початкових класів зі
зниженим зором. Визначені напрями роботи із розвитку наочно-образної основи мовлення: конкретизація
наявних знань та уявлень про предмети та явища навколишньої дійсності, уточнення лексичного значення слів;
розширення знань та уявлень, збагачення словникового запасу; узагальнення, систематизація знань та уявлень,
відображення їх у мовленні. В аспекті розвитку образного мовлення детально розглянутий метод спостереження,
який сприяє корекції вторинних відхилень у дітей з порушеннями зору. Дана характеристика прийомів методу
спостереження, що спрямовані на розвиток наочно-образної основи мовлення.
В статье рассматривается проблема развития наглядно-образной речи у учащихся начальных классов
со сниженным зрением. Определены направления работы по развитию наглядно-образной основы речи:
конкретизация имеющихся знаний и представлений о предметах и явлениях окружающей действительности,
уточнение лексического значения слов; расширение знаний и представлений, обогащение словарного запаса;
обобщение, систематизация знаний и представлений, отображение их в речи. В аспекте развития образной речи
подробно рассмотрен метод наблюдения, который способствует коррекции вторичных отклонений у детей с
нарушениями зрения. Дана характеристика приемов метода наблюдения, направленных на развитие наглядно-
образной основы речи.
The article covers the issues of development of visual (representational) basis of speech in primary school
students with impaired vision. The author suggests that when teaching visually impaired children, it is essential to work
on figurative speech development, not only as a part of their general culture, but also use it as a special educational tool,
for instance, to expand the ideas about the objects and phenomena of the surrounding world and to support children’s
conscious perception of a word’s meaning. It is stated that children with visual impairments have limited abilities for
proficient cognition of the world around them, which is the basis for speech development. Therefore special educational
efforts for figurative speech development should also aim cognitive activity development of a child. The work front for
development of representational basis of speech is outlined: refinement of the existing knowledge and notions about the
objects and phenomena of the world around us, clarification of the lexical meaning of words; broadening children’s ideas
and knowledge about the world, enrichment of vocabulary; generalisation and ordering of the existing knowledge and
concepts, their representation by the means of verbal speech. In terms of the figurative speech development, the
method of observation is considered in detail. Observation as a teaching technique contributes to the correction of
secondary developmental disorders in children with visual impairments. The article includes description of the teaching
strategies used to explain words’ lexical meaning, directed on development of the visual representational basis of
speech, namely: displaying the named objects; illustrating the events; imitation of the characters’ actions; explaining the
word’s meaning based on the context; putting an unknown word into the familiar sentence; finding words with close
meaning for a new word - synonyms or antonyms; explaining the origin of the words and expressions; comparing the
word with the other words; giving simple definitions; using examples and sharing experience.