У статті описано процес розробки моделі структури кадрового забезпечення виховної системи
освітньо-реабілітаційного закладу. Для цього автором було розкрито суть концепту «кадрове
забезпечення», здійснено теоретичний аналіз проблеми визначення структури кадрового забезпечення у
науковій літературі. На основі отриманої інформації було розроблено модель структури кадрового
забезпечення виховної системи освітньо-реабілітаційного закладу, яка включає такі компоненти: цільовий,
функціональний, організаційний. Автором розкрито зміст кожного із компонентів. Сформульовані компоненти
дозволять підібрати діагностичний інструментарій щодо визначення якості кадрового забезпечення
функціонування виховної системи освітньо-реабілітаційного закладу.
В статье описан процесс разработки модели структуры кадрового обеспечения воспитательной системы
образовательно-реабилитационного учреждения. Для этого автором было раскрыто суть концепта «кадровое
обеспечение», осуществлен теоретический анализ проблемы определения структуры кадрового обеспечения в
научной литературе. На основе полученной информации была разработана модель структуры кадрового
обеспечения воспитательной системы образовательно-реабилитационного заведения, которая включает
следующие компоненты: целевой, функциональный, организационный. Автором раскрыто содержание каждого
из компонентов. Сформулированные компоненты позволят подобрать диагностический инструментарий для
определения качества кадрового обеспечения функционирования воспитательной системы образовательно-
реабилитационного учреждения.
The article describes the process of developing a model of staffing structure of the educational system in an
educational and rehabilitation institution. To achieve this, the author revealed the essence of the concept of "staffing",
carried out a theoretical analysis of the problem of determining the structure of staffing in the academic publications.
Based on the information obtained, a model of the staffing structure of the educational system in an educational and
rehabilitation institution was developed, which includes the following components: target, functional, organizational.
Thus, the target component represents the purpose of staffing the educational system in an educational and
rehabilitation institution; the functional component comprises the content of personnel activities aimed at ensuring the
implementation of the purpose of the educational system in an educational and rehabilitation institution; the
organizational component is actualized by solving the main tasks of staffing the educational system in an educational
and rehabilitation institution (such as selection, hiring, placement; assessment of employees’ labor potential;
remuneration and motivation; mentoring and consulting; human resources development; supervision; education and
provision of labor discipline in personnel training, professional training and professional development; improvement of
working conditions; identification and adjustment of moral and psychological microclimate within a team; termination of
employment) and presupposes the presence of contractors and managerial stuff (specialists who carry out the
educational process in direct contact with children ; specialists whose subject of activity is academic and methodological
support of the educational process and personnel involved in the educational process of an educational and
rehabilitation institution; persons holding administrative positions; specialists in particular fields).
The formulated components will allow to select diagnostic tools for determining the quality of staffing for the
functioning of the educational system in an educational and rehabilitation institution.