Стаття присвячена психолого-педагогічним умовам розвитку, навчання та виховання дітей з аутизмом.
Було проаналізовано вплив педагогічних умов, що відображає сукупність освітніх та матеріально-просторових
можливостей у навчально-виховному процесі. Автор статті визначає цілі, завдання, принципи, актуалізує основні
напрямки роботи з аутичними дітьми. Корекційно-виховна робота з аутичними дітьми має базуватися на
визначенні типології різновидів аутистичних порушень, зумовлених індивідуальними особливостями інтелекту,
мовлення, спілкування; вивченні потреб, мотивів, почуттів, реакцій, думок, намірів, пов’язаних з особливостями
їхньої соціокультурної адаптації та самореалізації; врахуванні відповідних потреб та проблем родин, що
виховують аутичну дитину; підвищення рівня спеціальної підготовки фахівців для проведення диференціальної
діагностики, розробки корекційних та освітньо-виховних програм.
Статья посвящена психолого-педагогическим условиям развития, обучения и воспитания детей с
аутизмом. Было проанализировано влияние педагогических условий, которое отражает совокупность
образовательных и материально-пространственных возможностей в учебно-воспитательном процессе. Автор
статьи определяет цели, задачи, принципы, актуализирует основные направления работы с аутичными детьми.
Коррекционно-воспитательная работа с аутичными детьми должна базироваться на определении типологии
разновидностей аутистических нарушений, обусловленных индивидуальными особенностями интеллекта, речи,
общения; изучении потребностей, мотивов, чувств, реакций, мыслей, намерений, связанных с особенностями их
социокультурной адаптации и самореализации; учете соответствующих потребностей и проблем семей,
воспитывающих аутичного ребенка; повышение уровня специальной подготовки специалистов для проведения
дифференциальной диагностики, разработки коррекционных и образовательно-воспитательных программ.
Diagnosis of autism a competent team of specialists - a child psychiatrist, psychologist, speech therapist,
special teacher. The task of specialists is to work with parents to thoroughly examine the child, his level of development
in various areas and only then on the basis of established diagnostic criteria and using special diagnostic scales and
protocols to determine the final diagnosis of the child and possible disorders and problems. Helping children with autism
spectrum disorders is a long-term process. We realize that the brain of a child with PCA processes information in a
special way, and this is why it is difficult to understand this world, including human relationships - this is the origin of this
characteristic of people with autism "social blindness". The article is devoted to the psychological and pedagogical
conditions for the development, education and upbringing of children with autism. The influence of pedagogical
conditions was analyzed, which reflects the totality of educational and material-spatial opportunities in the educational
process. The author of the article defines the goals, objectives, principles, actualizes the main directions of work with
autistic children. Correctional and educational work with autistic children should be based on the definition of the
typology of the varieties of autistic disorders caused by the individual characteristics of intelligence, speech,
communication; the study of needs, motives, feelings, reactions, thoughts, intentions related to the peculiarities of their
sociocultural adaptation and self-realization; taking into account the relevant needs and concerns of families raising an
autistic child; raising the level of special training of specialists for differential diagnostics, development of correctional
and educational programs.