У статті розглядаються актуальні питання розробки та практичної реалізації моделі компетентного
фахівця в галузі дошкільної освіти, проаналізовані компоненти його професійної готовності до успішної
корекційної роботи з аутичними дітьми дошкільного віку: інтеріоризовані цінності та особистісні якості педагога;
професійно значущі вимоги до його особистості; ключові компетенції, професійні знання, вміння та здатності, які
мають бути сформовані у корекційного педагога, що працює з дітьми дошкільного віку; визначальні
характеристики професійної діяльності (принципи роботи; професійні позиції; дії, спрямовані на створення
реабілітаційного та навчально-виховного простору; використання інноваційних технологій, методів і прийомів
роботи; взаємозв’язок з іншими фахівцями). На основі наукового і практичного досвіду автора запропоновано і
розкрито зміст ключових компетенцій корекційного педагога дошкільної ланки: життєтворчих компетенцій,
компетенцій життєздатності та життєстійкості, інформаційних, самоосвітніх, комунікативних, правових, фахових та
проективних компетенцій.
В статье рассматриваются вопросы подготовки специалистов для коррекционной работы с аутичными
детьми дошкольного возраста. Определены основные положения коррекционной работы педагога в учреждении
дошкольного образования, инновационные педагогические технологии его деятельности. Охарактеризованная
структурно-функциональная модель включает многообразие компонентов, взаимосвязанных психологических и
профессиональных качеств, личностных характеристик, функциональных обязанностей, ценностей,
профессиональных знаний, которые необходимы для профессиональной деятельности специалистов.
The article considers topical issues of developing and practical implementation of the competent preschool
education specialist model. It analyzes the main components of professional readiness for successful correctional work
with autistic preschool children which include internalized values and personal qualities of teachers, professionally
significant requirements as to their personality, key competencies, professional knowledge, skills and abilities that a
correction educator should develop in order to work with preschool children, defining characteristics of this professional
activity (such as principles of work, professional positions, actions aimed at creating a space for rehabilitation and
education, use of innovative technologies, methods and techniques, networking with other specialists). Based on
scientific research and practical experience, the author identifies, defines and describes the key competencies of
correctional teachers in preschool education including creative life competencies, resiliency and viability competencies,
as well as informational, self-educational, communicative, legal, professional and projective competencies.
The article describes psychological knowledge – methodological, theoretical and technological – that a
correctional educator should have to work with autistic children. Theoretical skills and abilities are represented in the
article according to the structure that includes analytical, prognostic, projective and reflexive components. The author argues that the organizational skills and abilities of correctional teachers have such dimensions as mobilization,
information, development, orientation, perception, communication and correction.
The author analyzes the main professionally significant qualities of correction teachers including capacity for
personal growth, professional culture, creativity, pioneering educative attitude, open-mindedness, and openness to
innovation. The article substantiates the author’s conceptual idea that high efficiency of preschool teachers’ correctional
work is possible under the condition that they team up with other specialists such as defectologists, speech therapists,
rehabilitation specialists, pediatricians, primary school teachers and psychologists.