У статті розглянуто засоби соціокультурної анімації як багатосторонню інтервенцію за допомогою
різноманітних ресурсів на різні сфери психіки з метою їх активізації. У статті запропоновано авторське поняття
«засоби соціокультурної анімації», визначено основні та допоміжні групи засобів соціокультурної анімації
зважаючи на первинність та значущість їх впливу. Особлива увага звернута на соціально-інтегративні ресурси
різних засобів соціокультурної анімації. Автором визначено ефективними такі групи соціально-інтегративних
ресурсів, якими потенційно володіють засоби соціокультурної анімації в роботі з молоддю з інвалідністю:
інтегративно-рекреативні, інтегративно-релаксаційні, інтегративно-комунікативні, інтегративно-адаптивні,
інтегративно-захисні, інтегративно-реабілітаційні, інтегративно-розвиваючі, інтегративно-реконструктивні,
духовно-культурні, інтегративно-творчі, інтегративно-освітні, інтегративно-виховні.
В статье рассмотрены средства социокультурной анимации как многосторонняя интервенция с помощью
различных ресурсов на различные сферы психики с целью их активизации. В статье предложено авторское
понятие «средства социокультурной анимации», определены основные и вспомогательные группы средств
социокультурной анимации учитывая первичность и значимость их влияния. Особое внимание обращено на
социально-интегративные ресурсы различных средств социокультурной анимации. Автором определены
эффективными такие группы социально-интегративных ресурсов, которыми потенциально обладают средства
социокультурной анимации в работе с молодежью с инвалидностью: интегративно-рекреативные, интегративно-
релаксационные, интегративно-коммуникативные, интегративно-адаптивные, интегративно-защитные,
интегративно-реабилитационные, интегративно-развивающие , интегративно-реконструктивные, духовно-
культурные, интегративно-творческие, интегративно-образовательные, интегративно-воспитательные.
The article considers the means of socio-cultural animation as a multilateral intervention with the help of various
resources in different areas of the psyche in order to activate them.The author's concept of "means of socio-cultural
animation" is offered in the article, the basic and auxiliary groups of means of socio-cultural animation are defined
considering the primacy and significance of their influence. The author draws attention to the fact that no technology,
form or method, etc. is a means of socio-cultural animation.They acquire their meaning only in the context of a certain
type of activity. Accordingly, the following groups of means of socio-cultural animation are defined: the main - language
tools (oral and written (printed), artistic means, interactive (psychological and pedagogical) tools, sports and health tools,
institutional tools, aids - visual aids, technical means, material means.
Particular attention is paid to the social and integrative resources of various means of socio-cultural animation.
The author identifies the following groups of social-integrative resources, which are potentially possessed by the means of socio-cultural animation in working with young people with disabilities: integrative-recreational, integrative-relaxation,
integrative-communicative, integrative-adaptive, integrative-protective, integrative-rehabilitative , integrativereconstructive,
spiritual-cultural, integrative-creative, integrative-educational, integrative-educational.
The publication notes that each group of socio-cultural animation has a set of such resources, but some of them
are more effective, relevant in specific conditions, as well as when working with certain categories of clients but at the
same time young people with different interests and different types. disorders of the body can get acquainted with
different types of art, culture, etc. and choose for themselves the starting option - the one from which they will begin the
movement for change.