Готуючи учнів до практичної діяльності, школа має озброїти дітей з порушеннями слуху не лише
поняттям про число та встановлювати кількісні співвідношення, а й розвивати геометричні уявлення, які є
засобом розвитку просторової уяви учнів і виховання логічного мислення. Експериментально доведено, що в
дітей із слуховою депривацією формування первісних геометричних понять ускладнюється через обмеження
їхнього загального досвіду та недорозвинення мовлення. У нашому дослідженні розроблено підходи до
визначення рівня володіння геометричним матеріалом учнями з порушеннями слуху початкових класів.
Готовя учащихся к практической деятельности, школа должна вооружить детей с нарушениями слуха не
только понятием о числе и устанавливать количественные соотношения, но и развивать геометрические
представления, которые являются средством развития пространственного воображения учащихся и воспитания
логического мышления. Экспериментально доказано, что у детей со слуховой депривацией формирование
первоначальных геометрических понятий осложняется из-за ограничения их общего опыта и недоразвития речи.
В нашем исследовании разработаны подходы к определению уровня владения геометрическим материалом
учащимися с нарушениями слуха начальных классов.
In preparing students for practical activities, the school should equip children with hearing impairments not only
with the concept of number and establish quantitative relationships, but also to develop geometric representations, which
are a means of developing students' spatialimagination and education of logical thinking. It has been
experimentally proventhatin children with hearing impairments the formation of primitive geometric concepts is
complicated by the limitation of their general experience and under development of speech. In our study, we developed
approaches determining the level of mastery of geometric material by students with hearing impairments in primary
school.
Mastering the skills of orientation in time and space, knowledge of the properties of geometric shapes will allow
students to solve further life-practical problems.
However, mastering geometric material causes great difficulties for students with hearing impairments. The
purpose of our article was to study the understanding of geometric material by students with hearing impairments in
primary school in a special correctional training.
Peculiarities of understanding geometric material by students with hearing impairments will allow to really
design the educational process of mastering mathematical material taking into account the compensatory-correctional
component.
The study showed that children with hearing impairments who completed all the proposed tasks in full were not
identified. Fourth-grade students with hearing impairments have geometric knowledge, skills and abilities at intermediate
and low levels.
We believe that the development of interesting types of work related to the study of geometric material by
students with hearing impairments in primary school will help them develop mathematical abilities.