У статті охарактеризовані основні види порушень при церебральних паралічах, в тому числі: рухові,
мовленнєві та комунікативні. З якими зустрічаються діти даної категорії на етапі формування та взаємодії з
оточуючими. Акцентовано, що не сформованість рухових навичок і умінь проявляється не лише через власне
порушення моторики, але і в недосконалості більш складних функцій, необхідних для пізнавальної діяльності.
Окреслено типи комунікативних порушень, які супроводжують розвиток даної категорії дітей, наведено симптоми
порушень комунікативних здібностей. Ефективним засобом для розвитку мовлення дітей з церебральними
порушеннями визначено народну педагогіку. На основі теоретичних досліджень нашої роботи, були
виокремленні критерії діагностики комунікативних здібностей у дітей з церебральними порушеннями.
В статье охарактеризованы основные виды нарушений при церебральных параличах, в том числе:
двигательные, речевые и коммуникативные. С которыми сталкиваются дети данной категории на этапе
формирования и взаимодействия с окружающими. Акцентировано, что несформированность двигательных
навыков и умений проявляется не только через собственное нарушение моторики, но и в несовершенстве более
сложных функций, необходимых для познавательной деятельности. Определены типы коммуникативных
нарушений, сопровождающих развитие данной категории детей, приведены симптомы нарушений
коммуникативных способностей. Эффективным средством для развития речи детей с церебральными
нарушениями определено народную педагогику. На основе теоретических исследований нашей работы, были
выделены критерии диагностики коммуникативных способностей у детей с церебральными нарушениями.
The article describes the main types of cerebral palsy disorders, including motor, speech and communicative
ones, which children of this category have at the stage of formation and interaction with others. It is emphasized that the
lack of motor skills and abilities is manifested not only through the motility disorders, but also because of the
imperfection of more complex functions necessary for cognitive activities. The types of communicative disorders which
accompany the development of this category of children are outlined, the symptoms of communicative disorders are
given.
Features of formation of communicative skills in the process of communication are characterized. The forms of
application of expressive and facial means of communication, lively look, motor spontaneous reactions, which are shortterm,
monotonous and indistinct are presented.
The folk pedagogy is supposed to be an effective means of the speech development of children with cerebral
disorders. All types and genres of which are available, understandable to children in content and form, endowed with
game moments and easily perceived by them. They contribute to the formation of passive and then active vocabulary,
speech comprehension, and promote the development of communicative skills. In our opinion, an important means of
developing the communicative and speech skills of children with cerebral disorders is the acquaintance with works of art,
reproduction of their content and theatrical activities based on the plot of the work. It is determined that speech disorders
negatively affect the development of communicative skills, the formation of interpersonal relationships and the formation
of personality in general, and therefore require specially organized correctional and pedagogical assistance.
It is possible to solve almost all the problems of speech development of preschoolers with cerebral disorders
with the help of small forms of folklore and we are convinced that along with the basic methods and techniques of
speech development, the use of the material of verbal creativity of the people is needed.