Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Тьюторство як професія та інструмент індивідуального супроводу в освіті

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Дем’яненко, Наталія Миколаївна
dc.date.accessioned 2021-03-05T13:52:20Z
dc.date.available 2021-03-05T13:52:20Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Дем’яненко, Наталія Миколаївна. Тьюторство як професія та інструмент індивідуального супроводу в освіті / Н. М. Дем’яненко // Історико-педагогічні студії : науковий часопис / гол. ред. Н. М. Дем’яненко. – Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2018. - Вип. 11-12 : V Морозівські читання в Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова, 18-19 жовтня 2018. – С. 5-11. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/33368
dc.description.abstract Обгрунтовано значення професії «педагог-тьютор» у забезпеченні особистісно- соціального розвитку національної освіти. Тьюторський супровід трактовано як педагогічну діяльність з індивідуалізації освітнього процесу, яка передбачає постановку і реалізацію індивідуальних освітніх цілей, стимулювання і мотивацію самостійної освітньої діяльності. Тьюторство визначено основою становлення партнерських відносин учитель-учень, викладач- студент, а тьютора - як особу, що несе відповідальність не лише за рівень знань, а й за формування (виховання) особистості. З метою обгрунтування доцільності упровадження посади «тьютор» до Класифікатора професій України узагальнено досвід професійно-педагогічної підготовки тьютора випускової кафедри педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. ua
dc.description.abstract Modern trends of human civilization development determine the individual educational way of person on the open education basis. A special place in supporting of personality development in the information society belongs to a tutor. A tutor is a central figure while a tutorial is an officially recognized component of the British educational system. Today this profession is actualized in many European countries. Social and personal request for a tutorial support is increasing in Ukraine. A tutorial is developing as a basis for the formation of teacher-student partnership. On the other hand, pedagogically expedient, subject-subjective, moral and aesthetic relations are a condition for the tutorial technology implementation. They form a personally oriented activity of two equal partners - a tutor and tutorant. It should be emphasized on the individual-socializing nature of tutorial. A tutor is not only responsible for the level of knowledge, but also for the formation (upbringing) of the individual. A tutorial accompaniment is a pedagogical education individualizing activity which is directed at the identification and development of educational motives and interests of the person, the search for educational resources for the creation of an individual educational program, the formation of person educational reflection. It involves the educational environment organizing, actual support for the formation and implementation of a tutor`s individual educational program; its methodical support. A tutorial support is carried out in accordance with the peculiarities of the age of the tutorants (from preschool age), provides the pedagogical provision of autonomous formulation and realization of the person's educational goals, stimulation and motivation of independent educational activity. The Department of Pedagogy and Psychology of Higher Education has carried out a tutor professional and pedagogical training at the National Dragomanov Pedagogical University since 2015. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject тьютор ua
dc.subject тьюторський супровід ua
dc.subject тьюторіал ua
dc.subject індивідуальна освітня траєкторія ua
dc.subject індивідуальна освітня програма ua
dc.subject партнерство в освіті ua
dc.subject tutor ua
dc.subject tutorial accompaniment ua
dc.subject tutorial ua
dc.subject individual educational trajectory ua
dc.subject individual educational program ua
dc.subject partnership in education ua
dc.subject.classification 378 ua
dc.title Тьюторство як професія та інструмент індивідуального супроводу в освіті ua
dc.title.alternative The position of “teacher-tutor”: the feasibility of implementing to the Profession Classifier in Ukraine ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics