Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Світосприйняття як процес та основа для розвитку світогляду дитини 5–8 років

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Якименко, С. І.
dc.date.accessioned 2021-03-05T13:02:35Z
dc.date.available 2021-03-05T13:02:35Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Якименко С. І. Світосприйняття як процес та основа для розвитку світогляду дитини 5–8 років / С. І. Якименко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць / Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2020. – Вип. 77. – С. 230-234. – DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.77.51 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/33354
dc.description.abstract У статті автором розглядається проблема необхідності формування світосприйняття як процесу і основи для розвитку світогляду дитини 5–8 років. Обґрунтовано актуальність цієї проблеми та визначено сутність «світосприйняття» як складника багаторівневої структури світогляду. Розглянуто світосприйняття дитини 5–8 років через призму формування світогляду та цілісної картини світу, здійснено аналіз психолого-педагогічних основ розв’язання зазначеної проблеми. Акцентовано увагу на усвідомленні дитиною свого ставлення до об’єктів і до навколишнього світу загалом як до цінностей, заради яких розгортається її діяльність, та яке породжує особистісний сенс цієї діяльності, що співвідноситься з потребами, мотивами, установками, цілями й ідеалами особистості. У результаті узагальнення вітчизняних і зарубіжних досліджень визначено поняття «світосприйняття дитини» як цілісність щодо стійких моделей поведінки, відчуття, мислення, сприйняття навколишнього світу, властивих окремій дитині; досліджено зміст поняття «світогляд», яке вчені тлумачать: як засіб визначення власної позиції особистості стосовно всіх життєво важливих явищ і подій; як інтегральне духовне утворення, що спонукає особистість до практичної дії, до певного способу життя та думки; як певне утворення в психіці людини, що включає в себе психологічний механізм співвіднесення цінностей різних об’єктів, і систему критеріїв-еталонів їх оцінки; як систему найбільш загальних уявлень про світ загалом й місце людини в цьому світі зокрема. Зазначено, що формування світогляду починається з самого раннього дитинства та відбувається паралельно з розвитком свідомості. Розкрито зміст поняття «суб’єктивність світогляду» особистості, що полягає у формуванні не лише цілісного погляду на світ, а й узагальненого уявлення про саму себе, розуміння і переживання свого «Я», своєї індивідуальності, своєї особистості. Зроблено висновок, що у вітчизняній психологопедагогічній науці недостатньо розроблена проблема формування основ світосприйняття у дітей 5–8 років, відсутній єдиний підхід до визначення змісту та структури зазначеного процесу. ua
dc.description.abstract In the article the author considers the problem of the need to form a worldview as a process and basis for the development of the worldview of a child 5–8 years. The urgency of this problem is substantiated and the essence of «world perception» as a component of multilevel structure of world outlook is defined. The world perception of a child of 5–8 years is considered through the prism of formation of world outlook and holistic picture of the world, the analysis of psychological and pedagogical bases of the decision of the specified problem is carried out. Emphasis is placed on the child’s awareness of his attitude to objects and the world as a whole as the values for which his activity unfolds, and which generates a personal meaning of this activity, which correlates with the needs, motives, attitudes, goals and ideals of the individual. As a result of generalization of domestic and foreign research, the concept of «child’s worldview» is defined as a whole in relation to stable patterns of behavior, feelings, thinking, perception of the world around the individual child; the meaning of the concept of «worldview» is studied, which scientists interpret: as a means of determining one’s own position of the individual in relation to all vital phenomena and events; as an integral spiritual formation that motivates the individual to practical action, to a certain way of life and thought; as a certain formation in the human psyche, which includes the psychological mechanism of correlation of values of different objects, and a system of criteria-standards for their evaluation; as a system of the most general ideas about the world as a whole and the place of man in the world. It is noted that the formation of worldview begins in early childhood and occurs in parallel with the development of consciousness. The meaning of the concept of «subjectivity of the worldview» of the individual is revealed, which consists in the formation of not only a holistic view of the world, but also a generalized idea of oneself, understanding and experiencing one’s «I», one’s individuality, one’s personality. It is concluded that in the domestic psychological and pedagogical science the problem of forming the basics of world perception in children 5–8 years old is insufficiently developed, there is no single approach to determining the content and structure of this process. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавничий дім «Гельветика» ua
dc.subject світогляд ua
dc.subject образ світу ua
dc.subject цілісна картина світу ua
dc.subject світосприйняття ua
dc.subject багаторівнева структура ua
dc.subject розвиток ua
dc.subject освітній процес ua
dc.subject пізнання ua
dc.subject відчуття ua
dc.subject враження ua
dc.subject інтегральне духовне утворення ua
dc.subject цінності ua
dc.subject worldview ua
dc.subject image of the world ua
dc.subject holistic picture of the world ua
dc.subject worldview ua
dc.subject multilevel structure ua
dc.subject development ua
dc.subject educational process ua
dc.subject cognition ua
dc.subject feelings ua
dc.subject impressions ua
dc.subject integral spiritual education ua
dc.subject values ua
dc.subject.classification 373.2:140.8 ua
dc.title Світосприйняття як процес та основа для розвитку світогляду дитини 5–8 років ua
dc.title.alternative World perception as a process and basis for the development of the world view of a child 5–8 years old ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу