У статті висвітлені особливості формування соціальної компетентності майбутніх соціальних працівників засобами волонтерської діяльності. На основі аналізу науково-педагогічної літератури розглянуто сутність понять «компетентність», «професійна компетентність» та «соціальна компетентність». Уточнено їх зміст і структуру. Наголошено, що одним з важливих складників професійної компетентності майбутніх соціальних працівників виступає соціальна компетентність, спрямована на забезпечення ефективної взаємодії між людьми та соціальним середовищем задля допомоги у вирішенні різноманітних соціальних проблем. Розкрито здатності соціально компетентного соціального працівника. Представлено два основних підходи до визначення потенціалу волонтерської діяльності щодо формування соціальної компетентності майбутніх соціальних працівників: по-перше, волонтерство впливає на особистість студента-волонтера, формує стійку систему ціннісних орієнтацій; по-друге, волонтерська діяльність спрямована на оптимізацію соціальної ситуації у суспільстві, дозволяє створити оптимальні умови для прояву соціальної активності та відповідальності, набути важливого соціального досвіду, відпрацювати технології соціальної роботи з різними категоріями клієнтів. Доведено, що волонтерство виступає ефективним засобом фахової підготовки майбутніх соціальних працівників, яке дозволяє відпрацювати технологію волонтерської діяльності, враховуючи інтереси та побажання інших. Виокремлено основні переваги волонтерської діяльності щодо формування соціальної компетентності майбутніх соціальних працівників, яка демонструє результат засвоєння й активного відтворення майбутнім фахівцем соціально-культурного досвіду через діяльність, комунікації, відносини та сприяє формуванню здатності набувати досвід у вирішенні різноманітних соціальних проблем, ініціювати та активізувати ресурси задля цього, прогнозувати результати, налагоджувати ефективну взаємодію, аналізувати, нести відповідальність, а також проявляти толерантність та емпатійність до оточуючих.
The article highlights the peculiarities of the formation of future social workers’ social competence by means of volunteer activity. Basing on the analysis of academic and pedagogical literature, the essence of the concepts «competence», «professional competence» and «social competence» is considered; their content and structure is clarified. It is emphasized that one of the important components of professional competence of future social workers is social competence which is aimed at ensuring effective interaction between people and the social environment to help solve various social problems. The author reveals the abilities of a socially competent social worker. There are two main approaches in determining the potential of volunteering in the formation of future social workers’ social competence: firstly, volunteering affects the personality of a student-volunteer, forms a stable system of values; secondly, volunteering is aimed at optimizing the social situation in the society, allows you to create optimal conditions for social activity and responsibility, gain significant social experience, develop technologies of social work with different categories of clients. It is proved that volunteering is an effective means of professional training of future social workers, which allows to work out the technique of volunteering activity, taking into account the interests and wishes of others. The author singles out main advantages of volunteering in the formation of social competence of future social workers. This competence demonstrates in future professionalsthe result of assimilation and active reproduction of socio-cultural experience through activities, communication, relationships and promotes the ability to gain experience in solving various social problems, initiating and activating resources for this, predicting the results, establishing effective interaction, analyzing, being responsible, as well as showing tolerance and empathy to others.