У статті розглядається впровадження принципів академічної доброчесності в закладах вищої освіти України в системі внутрішнього забезпечення якості вищої освіти. У роботі аргументовано актуальність цього питання, враховуючи інтеграцію національної системи вищої освіти в загальноєвропейський науковий та освітній простір і нормативні документи Міністерства освіти і науки України й Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти. У статті проведено дослідження офіційних сайтів закладів вищої освіти України, де в доступі до публічної інформації розміщено нормативно-правову базу: кодекси, положення, декларації, пам’ятки академічної доброчесності та інші документи. У них задекларовано високі стандарти професійної етики, моральні цінності, принципи академічної доброчесності, права та обов’язки учасників освітнього процесу, процедури дотримання академічної культури. Заклади вищої освіти сприяють популяризації принципів академічної доброчесності насамперед через імплементацію політики у внутрішню культуру якості; використовують відповідні технологічні рішення як інструменти протидії порушенням академічної доброчесності. Враховуючи досвід Київського національного університету технологій і дизайну, проаналізовано впровадження принципів академічної доброчесності в системі внутрішнього забезпечення якості вищої освіти через реалізацію програм стратегічного розвитку, у яких академічна доброчесність є одним з основних інструментів забезпечення якості вищої освіти. У програмах стратегічного розвитку університету розроблено процедури та заходи щодо формування академічної культури, дотримання професійних та етичних стандартів, поліпшення якості кадрового забезпечення шляхом підвищення кваліфікації наукових, науково-педагогічних і педагогічних працівників, інтернаціоналізації освіти, академічної мобільності учасників освітнього процесу. Акцент зроблено на перегляді та моніторингу освітніх програм відповідно до стандартів вищої освіти та ринку праці; на інформаційно-технічному забезпеченні освітньої діяльності, на функціонуванні системи запобігання та виявлення академічного плагіату та об’єктивному оцінюванні результатів навчання здобувачів вищої освіти. У роботі вказується на необхідність дотримання принципів академічної доброчесності всіма учасниками освітнього процесу; зазначено, що морально-етичні цінності, задекларовані академічною спільнотою, є ключовими під час формування конкурентоспроможного фахівця, підвищення іміджу закладу вищої освіти на міжнародному рівні.
The article considers the implementation of the principles of academic integrity in higher education institutions of Ukraine in the system of internal quality assurance of higher education. The urgency of this issue is argued in the paper, taking into account the integration of the national system of higher education into the European scientific and educational space and regulations of the Ministry of Education and Science of Ukraine and the National Agency for Quality Assurance in Higher Education. The article examines the official websites of higher education institutions of Ukraine, where access to public information contains the regulatory framework: codes, regulations, declarations, monuments of academic integrity and other documents. They declare high standards of professional ethics, moral values, principles of academic integrity, rights and responsibilities of participants in the educational process, procedures for adherence to academic culture. Higher education institutions promote the principles of academic integrity primarily through the implementation of policies in the internal culture of quality; use appropriate technological solutions as tools to counter violations of academic integrity. Taking into account the experience of Kyiv National University of Technology and Design, the implementation of the principles of academic integrity in the internal quality assurance system of higher education through the implementation of strategic development programs, in which academic integrity is one of the main tools for quality assurance in higher education. The strategic development programs of the university develop procedures and measures for the formation of academic culture, compliance with professional and ethical standards, improving the quality of staffing through training of scientific, scientific, pedagogical and pedagogical staff, internationalization of education, academic mobility of participants in the educational process. Emphasis is placed on reviewing and monitoring educational programs in accordance with higher education and labor market standards; on information and technical support of educational activities, on the functioning of the system of prevention and detection of academic plagiarism and objective evaluation of learning outcomes of higher education. This work emphasizes the need to adhere to the principles of academic integrity by all participants in the educational process; It is noted that the moral and ethical values declared by the academic community are key in the formation of a competitive specialist, raising the image of higher education institutions at the international level.