У статті проаналізовано застосування толерантності у професійній діяльності сучасних викладачів. З’ясовано, що важливим стає питання наявності толерантності як якості особистості педагогів, бо саме на них покладається основний тягар відповідальності за виховання молодого покоління. Зміст толерантних якостей визначається здатністю особистості до морально зумовленого вибору, спрямованістю рис її характеру, впливом навколишнього середовища, прихильністю до тих чи тих ідей. Зазначено, що формування толерантної поведінки безпосередньо залежить від атмосфери в навчальному закладі, від особистості викладача, від рівня демократичності та поважності відносин між викладачами та студентами. Визначено, що система освіти завжди реалізує соціальне замовлення суспільства на виховання світоглядних позицій і установок молоді. Розкрито сутнісні характеристики толерантності (терпимості) та інтолерантності (нетерпимості). З’ясовано, що вияви терпимості передбачають: рівноправність; взаємоповагу; доброзичливість й терпиме ставлення до представників різних груп і груп загалом; однакові можливості для участі в політичному житті всіх членів суспільства; збереження і розвиток культурної самобутності; можливість слідувати своїм традиціям. Визначено, що вияви нетерпимості передбачають: образи, глузування; ігнорування; негативні стереотипи, упередження; етноцентризм; пошук ворога. Схарактеризовано позиції толерантної та інтолерантної поведінки в характеристиці спілкування. Зазначено, що залежно від відносин викладача до студента, які виявляються у спільній діяльності, виділяють чотири рівні педагогічного спілкування. Зауважено, що толерантність може знаходити свій вияв у педагогічній творчості викладача, який перебуває в постійному творчому пошуку ефективних засобів і шляхів розв’язання проблемних ситуацій, що виникають часто несподівано й спонтанно. Зазначено, що формування громадянської позиції, соціальної активності, емоційної стійкості, комунікабельності і толерантності сьогодні є умовами успішності реалізації людини в соціальному й особистісному спілкуванні, у професійній діяльності.
Theoretical analysis of the application of tolerance in the professional practice of modern teachers (intolerance) are revealed. It was found that manifestations of tolerance include: equality; mutual respect; friendliness and tolerance towards representatives of different groups and groups in general; equal opportunities for participation in the political life of all members of society; preservation and development of cultural identity; opportunity to follow their traditions. It is determined that the manifestations of intolerance include: insults, ridicule; disregard; negative stereotypes, prejudices; ethnocentrism; search for the enemy. Positions of tolerant and intolerant behaviour in the characteristics of communication are characterized. It is noted that depending on the teacher-student relationship, which is manifested in joint activities, there are four levels of pedagogical communication. It is noted that tolerance can find its expression in the pedagogical work of the teacher, who is in constant creative search for effective means and ways to solve problem situations that often arise unpredictably and spontaneously. It is noted that the formation of civic position, social activity, emotional stability, sociability and tolerance, today are the conditions for the success of human realization in social and personal communication, in professional activities.