Обґрунтовано методику підготовки гарантів освітніх програм закладів вищої освіти до проходження акредитаційних експертиз їхніх освітніх програм і можливостей її впровадження. Авторкою з’ясовано, що на гарантів освітніх програм покладено відповідальність за реалізацію та забезпечення якості їхніх освітніх програм, зокрема: аналіз відповідності освітньої програми Критеріям оцінювання якості освітніх програм та методів їх застосування на практиці; підготовка відомостей про самооцінювання освітньої програми та супровідних документів і завантаження їх в електронну інформаційну систему Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти; виконання функцій координатора від закладу вищої освіти з питань, пов’язаних із акредитацією освітньої програми; формування переліку документів та інших матеріалів для ідентифікації необхідних фактів і доказів щодо відповідності певному критерію на вимогу експертної групи тощо. З огляду на це актуальності набуває потреба в підготовці гарантів освітніх програм до здійснення такої багатофункціональної організаційної діяльності, зокрема, на етапі підготовки до проходження акредитаційних експертиз їхніх освітніх програм. Спираючись на нормативні документи та методичні рекомендації Національного агентства, що регулюють процедури акредитаційних експертиз освітніх програм, і власні спостереження, авторка пропонує здійснювати підготовку гарантів освітніх програм до проходження акредитаційних експертиз через впровадження спеціального навчального модуля у програму підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників. У статті обґрунтовано мету та цілі навчального модуля «Акредитаційна експертиза та особливості оцінювання якості освітніх програм», деталізовано програмні результати навчання й тематику навчального модуля. Авторка стверджує, що впровадження такого навчального модуля у програму підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників слугуватиме методикою підготовки гарантів освітніх програм до проходження акредитаційних експертиз їхніх освітніх програм.
The method of preparation of guarantors of educational programs of higher education institutions for passing accreditation examinations of their educational programs and possibilities of its implementation are substantiated. The author found, that the guarantors of educational programs are responsible for the implementation and quality assurance of their educational programs, in particular: analysis of compliance of the educational program with the criteria for assessing the quality of educational programs and methods of their application in practice; preparation of information on self-assessment of the educational program and accompanying documents, uploading them to the electronic information system of the National Agency for Higher Education Quality Assurance; acting as a coordinator from the higher education institution on issues related to the accreditation of the educational program; formation a list of documents and other materials to identify the necessary facts and evidence of compliance with a certain criterion at the request of the expert group etc. In view of this, the need to prepare guarantors of educational programs for the implementation of such multifunctional organizational activities, in particular at the stage of preparation for the accreditation examinations of their educational programs, is becoming urgent. Based on the regulations and guidelines of the National Agency governing the procedures of accreditation examinations of educational programs and her own observations, the author proposes to train guarantors of educational programs to pass accreditation examinations through the introduction of a special training module in the training program for researchers. The article substantiates the purpose and goals of the training module «Accreditation examination and features of quality assessment of educational programs», details the program learning outcomes and topics of the training module. The author claims that the introduction of such a training module in the program of professional development of research and teaching staff will serve as a method of preparing guarantors of educational programs to pass accreditation examinations of their educational programs.