У статті автор акцентує увагу на значенні функціонування закладів Малої академії наук – як у системі позашкільної освіти, так і в загальнонаціональній системі освіти країни – як унікального середовища для розвитку та всебічної підтримки обдарованої учнівської молоді. У суспільстві Мала академія наук України утвердилась як осередок формування інтелектуального потенціалу нації, невіддільний складник позашкільної освіти, цілісна й багаторівнева освітня система, спрямована на розвиток творчих здібностей інтелектуально обдарованих дітей та учнівської молоді засобами пошуково-дослідницької діяльності. Автор аналізує основні принципи організації освітньої діяльності в закладах позашкільної освіти системи Малої академії наук та визначає, що ефективність роботи закладу залежить від впровадження наукових профілів та організації форм і методів їх діяльності. У статті звертається увага на важливості запровадження нових технологій в організації освітнього процесу закладів позашкільної освіти та розкриваються особливості організації системи освітнього процесу в позашкільних навчальних закладах Малої академії наук як освітньої системи, у якій старшокласники проходять першу школу становлення як майбутні науковці та дослідники. Сьогодні в освітньому просторі стає актуальною проблема розширення умов для повноцінного вияву та розвитку талантів дитини, організації процесу навчання та виховання. Освітній процес у закладах позашкільної освіти має загальне розвиваюче спрямування і спрямований на активне залучення дітей та учнівської молоді до пошукової, дослідницької та експериментальної діяльності. Впровадження новітніх технологій в освітній процес – це запорука успішної практичної діяльності гуртків, творчих об’єднань, створення та розвиток мережі учнівських наукових товариств, шкіл юних дослідників, інших творчих об’єднань дослідницько-експериментального напряму позашкільної освіти, співпраця з вищими навчальними закладами й науковими установами.
In the article the author emphasizes the importance of the functioning of the institutions of the Small Academy of Sciences, both in the system of out-of-school education and in the national education system of the country, as a unique environment for development and comprehensive support of gifted students. In society, the Small Academy of Sciences of Ukraine has established itself as a center for the formation of intellectual potential of the nation, an integral part of extracurricular education, a holistic and multilevel educational system aimed at developing creative abilities of intellectually gifted children and students through research. The author analyzes the basic principles of organization of educational activities in out-of-school educational institutions of the Small Academy of Sciences and determines that the effectiveness of the institution depends on the introduction of scientific profiles and the organization of forms and methods of their activities. The article draws attention to the importance of introducing new technologies in the organization of the educational process of out-of-school educational institutions and reveals the peculiarities of the organization of the educational process in out-of-school educational institutions of the Small Academy of Sciences as an educational system. Today in the educational space the problem of expanding the conditions for the full manifestation and development of the child’s talents, the organization of the process of learning and education becomes relevant. The educational process in out-of-school education institutions has a general developmental direction and is aimed at the active involvement of children and students in search, research and experimental activities. Introduction of the newest technologies in educational process is a guarantee of successful practical activity of circles, creative associations, creation and development of a network of student’s scientific societies, schools of young researchers, other creative associations of research and experimental direction of out-of school education, cooperation with higher educational institutions and scientific institutions.