У концептуальному полі нашого дослідження представлено методологічну основу принципів здоров`яформування у процесі адаптивного фізичного виховання дітей з вадами слуху. Загальні принципи розглядаються нами як провідні положення, методологічні ідеї, що визначають спрямування виховного процесу формування ціннісного ставлення до здоров’я у школярів з порушеннями слуху.
Мета дослідження - визначення та узагальнення принципів здоров’яформування в процесі адаптивного фізичного виховання дітей з порушеннями слуху як складової теоретичної основи розробленої й запропонованої до впровадження авторської концепції.
Представлені в статті результати наукових досліджень продемонстрували певний спектр наукових розробок в напрямку здійснення корекційної діяльності різними принципами в процесі адаптивного фізичного виховання дітей з порушеннями слуху, згідно теми 3.23: «Здоров`яформуючі технології дітей та молоді у процесі адаптивного фізичного виховання».
В концептуальном поле нашего исследования представлена методологическая основа принципов здоровьеформирования в процессе адаптивного физического воспитания детей с недостатками слуха. Общие принципы рассматриваются нами как ведущие положения, методологические идеи, определяющие направления воспитательного процесса формирования ценностного отношения к здоровью у школьников с нарушениями слуха.
Цель исследования - определение и обобщение принципов здоровьеформирования в процессе адаптивного физического воспитания детей с нарушениями слуха как составляющей теоретической основы разработанной и предложенной к внедрению авторской концепции.
Представленные в статье результаты научных исследований продемонстрировали определенный спектр научных разработок в направлении осуществления коррекционной деятельности различными принципами в процессе адаптивного физического воспитания детей с нарушениями слуха, согласно темы 3.23 «Здоровьеформующие технологии детей и молодежи в процессе адаптивного физического воспитания».
In the conceptual field of our research the methodological basis of principles of health formation in the course of adaptive physical education of children with hearing impairments is presented. We consider the general principles as the leading provisions, methodological ideas that determine the direction of the educational process of forming a value attitude to health in students with hearing impairments. The purpose of the research is to define and generalize the principles of health formation in the process of adaptive physical education of children with hearing impairments as a component of the theoretical basis of the author's concept developed and proposed for implementation.
Methods and organization of research: analysis and generalization of data from special scientific and methodological literature; monitoring of information resources of the Internet; sociological methods (questionnaires); copying method; pedagogical methods (pedagogical testing, pedagogical experiment), methods of mathematical statistics.
The research was conducted on the basis of the National University of Physical Education and Sports of Ukraine, as well as Special boarding schools for deaf and hearing-impaired children.
The results of scientific research presented in the article have demonstrated a certain range of scientific developments in the direction of the implementation of correctional activities by various principles in the process of adaptive physical education of children with hearing impairments, according to topic 3.23 "Health-forming technologies of children and youth in the process of adaptive physical education".