Творчість – універсальна функція людини, що веде до всіх форм самовираження. У свідомості сучасної молоді поняття «самовираження», нажаль, домінує над поняттям «творчість», проте обидва поняття можна звести до спільного валеологічного знаменника: виявити, виразити, репрезентувати і розвинути себе можливо тільки природним еволюційним шляхом, а не шляхом сліпого наслідування, вживання стимуляторів, зловживання віртуальною реальністю тощо. На сучасному етапі спостерігається загальне погіршення екології, психогігієни, здоров’я людини, але цьому наразі протистоять не стільки окремі сфери діяльності й науки, скільки цілісний (холістичний) підхід. У такій немедичній сфері, як освіта, цей підхід виявляє себе шляхом актуалізації методологічних і праксеологічних реалізацій компетентнісного підходу до вчительського й учнівського здоров’ятворення й здоров’язбереження. В основі цього індивідуально -соціального феномену лежать глибинні психічні властивості – усвідомлення, потреба, інтенція, які посилюються зовнішньо особистісними факторами: інтегрованість і міждисциплінарність валеології, соціономічна спрямованість освітнього процесу, діалектичний взаємовплив внутрішньоособистісних та зовнішньоособистісних домінант (культурних, соціальних, психологічних).
Творчество – универсальная функция человека, ведущего ко всем формам самовыражения. В сознании современной молодежи понятия «самовыражение», к сожалению, доминирует над понятием «творчество», однако оба понятия можно свести к общему валеологическому знаменателю: выявить, выразить, представить и развить себя возможно только естественным эволюционным путем, а не путем слепого подражания, употребление стимуляторов, злоупотребление виртуальной реальностью и тому подобное. На современном этапе наблюдается общее ухудшение экологии, психогигиены, здоровье человека, но этому пока противостоят не столько отдельные сферы деятельности и науки, сколько целостный (холистический) подход. В такой немедицинского сфере, как образование, этот подход проявляется путем актуализации методологических и праксеологических реализаций компетентностного подхода к учительскому и ученическому здоровьятворчеству и здоровьесбережению. В основе этого индивидуально-социального феномена лежат глубинные психические свойства - осознание, потребность, интенция, которые усиливаются внешне личностными факторами: интегрированность и междисциплинарность валеологии, социономических направленностей образовательного процесса, диалектических взаимовлияний внутриличностных и внешнеличностных доминант (культурных, социальных, психологических).
Creativity is a universal function of a person who leads to all forms of self-expression. In the modern youth’s consciousness, the concept “self-expression”, unfortunately, dominates the concept “creativity”, but both concepts can be elevated to a common valeological denominator: to detect, to express, to represent, and to develop oneself only by a natural evolutionary way, and not by blind inheritance, use of stimulants, abuse, virtual reality, etc. At the present stage, there is a general deterioration in ecology, mental hygiene, and human health, but this is now opposed not so much by individual areas of activity and science as by a holistic approach. In the non-medical sphere, such as education, this approach reveals itself by updating the methodological and praxeological implementations of a competent approach to teacher’s and student’s health saving. This individual social phenomenon is based on deep mental properties - awareness, need, intentionality, which are strengthened externally by personal factors: integration and interdisciplinary valeology, socionomy orientation of educational process, dialectical interaction of intra-personal and external personal dominants (cultural, social, psychological). Therefore, physical culture as a universal subject and a sphere of human activity, which concerns the training of all pedagogical and non-pedagogical specialties within the framework of higher education, has several advantages and contrasts with the cycle of disciplines only of the intellectual and competent plan. Despite not the difference in the scope of the concepts “physical culture” and “physical education”, despite the optional nature of university classes in this course, this discipline has virtually unlimited potential in future teachers’ education and training of valeological identity and culture.