Поняття іншомовна освіта є соціально та історично обумовленим, тому науковці вважають необхідним у сучасних умовах переосмислення мети вивчення іноземних мов у вищій школі, формування додаткової мотивації до оволодіння іноземною мовою як засобом міжнародного спілкування. Іншомовна освіта відрізняється від навчання іноземним мовам: охоплює лінгвоосвітні цінності і смисли, формує соціально значущі якості, має системний характер, передбачає міжкультурне і міжособистісне спілкування у процесі пізнавальної, професійної діяльності. Розглядаючи іншомовну освіту з аксіологічної позиції, розуміємо її як цінність на рівні держави, суспільства і особистості. Умовою ефективності іншомовної освіти вважаємо взаємозв‟язок державних та особистісних цінностей, що створює систему мовної освіти. Оволодіння іноземною мовою вважаємо елементом функціональної грамотності, професійної компетентності та інтегральною якістю особистості. Концепція базується на інтегрованому навчанні мови та культури відповідних країн, на діалозі рідної та іноземної культур. Мета такої освіти – навчання мови через культуру, культури через мову, формування homo moralis: людини із совістю, що розрізняє добро і зло, має високі стійкі моральні орієнтири.
The concept of foreign-language education is socially and historically conditioned, therefore, scientists consider it necessary in modern conditions to rethink the purpose of studying foreign languages in higher school, to form the additional motivation for mastering a foreign language as a means of international communication. Foreign-language education differs from learning foreign languages: it covers educational values and meanings, forms socially significant qualities, has systemic nature, provides for intercultural and interpersonal communication in the process of cognitive and professional activity. Considering foreign-language education from an axiological position, we understand it as a value at the level of the state, society, and personality. We consider the relationship between state and personal values to be a condition for the effectiveness of foreign-language education that creates a system of language education. We consider acquiring the knowledge of a foreign language to be an element of functional literacy, professional competence, and the integral quality of the individual. The concept is based on integrated teaching of the language and culture of the countries concerned with the dialogue between native and foreign cultures. The purpose of such education is language teaching through culture, culture through language, the formation of homo moralis: a person with a conscience, which distinguishes between good and evil, has high stable moral principles.