Стаття присвячена розробці інтегральної оцінки та нормативних шкал оцінювання показників спеціальної фізичної підготовленості баскетболістів на етапі попередньої базової підготовки для використання в процесі етапного контролю. Представлено формулу розрахунку інтегральної оцінки спеціальної фізичної підготовленості, яка дозволяє незалежно від кількості тестів використаних у контролі розрахувати рівень підготовленості. На основі сигмального відхилення розроблено нормативні шкали оцінки показників спеціальної фізичної підготовленості за десятьма специфічними для баскетболу тестами, з визначенням діапазонів п‟яти рівнів підготовленості – низький, нижчий за середній, середній, вищий за середній та високий для етапного контролю баскетболістів 13-14 років. За допомогою інтегральної оцінки тренер може визначити рівень різних сторін підготовленості гравців як індивідуально, так і в середньому по команді, а також, диференційовано по групах баскетболістів з однаковими ознаками (амплуа, зріст, стаж занять баскетболом тощо). Такий підхід дозволяє за результатами тестування тренеру порівнювати результати різних спортсменів, однаковим залишається принцип вираження в умовних одиницях.
The article is devoted to the development of integrated assessment and normative scales for assessing the indicators of special physical fitness of basketball players at the stage of preliminary basic training for use in the process of stage control. The purpose of the study is to develop an integrated assessment and indicative regulatory scales for determining the level of special physical fitness with the definition of ranges of levels of readiness for the stage control of basketball players aged 13-14. The formula for calculating the integrated assessment of special physical fitness is presented, which allows to calculate the level of fitness regardless of the number of tests used in the control. Based on the sigma deviation, normative scales for assessing special physical fitness indicators for ten basketball-specific tests have been developed, defining ranges of five levels of training - low, below average, medium, above average and high for stage control of basketball players aged 13-14. With the help of an integrated assessment, the coach can determine the level of various aspects of players' training both individually and on average as a team, as well as differentiated by groups of basketball players with the same characteristics (role, height, experience of basketball, etc.). This approach allows the results of testing the coach to compare the results of different athletes, the principle of expression in conventional units remains the same.