У статті висвітлено рівень зацікавленості та мотивації студентів з різним рівнем здоров‟я під час занять з фізичного виховання. Досліджено вплив різних факторів на ставлення молоді до фізично активного, здорового способу життя. Вивчення мотивів, що посилюють бажання підростаючого покоління до регулярних занять фізичною культурою та спортом, є однією з важливих педагогічних проблем фізичного виховання, оскільки мотиви мають вирішальне значення в поведінці та стимулюванні активної діяльності. Через низьку мотивацію до занять фізичною культурою серед сучасної студентської молоді існує потреба знайти шляхи підвищення цієї мотивації та висвітлити досвід її впровадження в освітній процес медичного університету, що визначає актуальність нашого дослідження. Залучення студентів до занять з фізичного виховання є невід‟ємною складовою загального розвитку, важливим чинником зміцнення всіх аспектів здоров‟я. В свою чергу вивчення механізмів особистого здоров‟я студентів вищих медичних закладів та шляхів його здоров‟язбереження, на основі фізичного самовдосконалення із застосуванням оздоровчих технологій, дозволить посилити мотивацію студентів до занять фізичною культурою, що позитивно вплине на їх емоційне та фізичне здоров‟я.
The article highlights the level of interest and motivation of students with different levels of health of students during physical education classes. The influence of various factors on the attitude of students to a physically active, healthy lifestyle has been studied. The study of motives that enhance the desire of student youth to regular physical education and sports is one of the important pedagogical problems in physical education, as motives are crucial in behavior and stimulation of active activities. Due to the low motivation to engage in physical education among modern student youth, there is a need to find ways to increase this motivation and highlight the experience of its implementation in the educational process of the medical university, which determines the relevance of our study. The aim of the study is to study the mechanisms of personal health of students of medical institutions of higher education and ways to strengthen and preserve it through physical self-improvement with the use of health technologies, which is vital for professional development of students in distance learning. Data from a questionnaire survey of students of 1-2 courses of medical, dental and pharmaceutical faculties of Donetsk National Medical University aged 17-23 years to different types, forms and means of physical activity in free time were used. The proposed algorithm for compiling a preventive and health program for the development of health of EG students contributed to their physical self-improvement, which was reflected in the state of functional systems of the body, resulting in significant changes in personal health. Thus, the obtained data revealed a positive trend: the high level of health of future professionals increased by 5.5%, above the average by 14.5%, and the average by 8.9%. The low and below average health levels of the subjects decreased by 10.0% and 18.9%, respectively. Involving students in physical education classes is an integral part of overall development, an important factor in strengthening all aspects of health. In turn, the study of the mechanisms of personal health of students of higher medical institutions and ways to preserve it, based on physical self-improvement with the use of health technologies, will increase students' motivation to exercise, which will positively affect their emotional and physical health. During the study it was found that the formation of a healthy lifestyle of students of higher medical education is a process of acquiring knowledge, skills, abilities about a healthy lifestyle, which provides the foundation of physical, spiritual well-being and success in professional activities; the formation of a stable motivation for caring for their own health and physical training, development of physical and mental qualities, creative use of physical culture, to ensure high efficiency and creative longevity, the ability to work professionally without psychological costs for successful professional activity in the chosen specialty. conditions of distance learning. The formation of a socially active personality in harmony with physical development is an important condition for preparing a graduate of a higher education institution for professional activity in society.