У статті досліджено та теоретично обгрунтовано методи і форми навчально-виховного процесу, які забезпечують формування професійно-ціннісних орієнтацій майбутніх фахівців технічного профілю. Відповідно до класифікації за джерелами отримання знань виділено наступні методи навчання : словесні методи; наочні методи; практичні методи. До групи методів, основою яких є слово, відносять методи розповіді, лекцій та дискусій, а також методи користування навчальною та спеціальною науковою літературою. Використання цих методів доцільно поєднувати з методами виховання, які близькі за своєю природою: словесні, етичної розповіді, диспуту, етичної бесіди тощо. Доведено, що у процесі формування професійно-ціннісних орієнтацій студентів технічних університетів позааудиторна робота виконує провідну функцію саме у виховному аспекті, оскільки більшість викладених вище методів та форм, за браком навчального часу, доцільно проводити саме у позааудиторний час. Система позааудиторної роботи розглядається як сукупність виховних впливiв, що забезпечують цiлеспрямованicть, систематичнicть, послiдовнicть, сполучення педагогiчного керiвництва з iнiцiативою i самодiяльнiстю студентiв.
Methods and forms of the educational process, which ensure the formation of professional and value orientations of future technical specialists are researched and theoretically grounded in the artticle. According to the classification by sources of knowledge, the following teaching methods are identified: verbal methods; visual methods; practical methods. The group of methods based on the word includes methods of storytelling, lectures and discussions, as well as methods of using educational and special scientific literature. The use of these methods should be combined with methods of education that are similar in nature: verbal, ethical narration, debate, ethical conversation, etc. Professional and value orientations of future professionals are one of the most important components of the personality structure, which show the attitude to the values of a profession and find expression in the interests, needs, views, assessments, motives of social and professional activities. The university forms in students not only basic professional knowledge, but also clear guidelines for life, teaches to separate true values from conventional ones, to perceive and evaluate complex phenomena and processes of the modern world. As during the student years there are the development of value orientations of the individual, the accumulation of knowledge, professional experience, awareness of their abilities, capabilities, there is a value of self-determination and self-improvement. Extracurricular work is proved to perform a leading function in the educational aspect in the process of formation of professional and value orientations of students of technical universities, as most of the methods and forms, due to lack of study time, it is advisable to conduct after classess. The system of extracurricular work is considered as a set of educational influences that provide purposefulness, systematicity, consistency, combination of pedagogical guidance with the initiative and initiative of students.
The basic principles of this system are the professional and pedagogical orientation of the educational process, the relationship and interdependence of teaching and educating students; the connection of the educational process of a higher educational institution with pedagogical practice.