У статті розкрито методику виховання дисциплінованості старших підлітків у процесі занять єдиноборствами. Показано, що дана методика передбачає використання єдності ефективних складових (використання уточненого змісту уроків фізичної культури щодо виховання дисциплінованості; застосування сукупності виховних методів; реалізація визначених організаційно-педагогічних умов; дотримання визначених критеріїв (пізнавальний, емоційно-мотиваційний, довільного імпульсу, поведінковий) та відповідних показників дисциплінованості школярів). Зазначено, що виховний процес опирався на такі підходи: особистісно орієнтований, компетентнісний, проблемного навчання, діяльнісний; принципи: наочності, науковості і доступності, цілісності, суб’єкт-суб’єктної взаємодії, гармонійного розвитку особистості. Реалізація методики виховання дисциплінованості старших підлітків у процесі занять єдиноборствами відбувалася у чотири етапи. Зміст виховання дисциплінованості старших підлітків у процесі занять єдиноборствами полягав у якісному використанні рухливих ігор, фізичних вправ з елементами різних видів боротьби (вільна боротьба, самбо, хортинг, бойовий хортинг) та інше.
В статье раскрыта методика воспитания дисциплинированности старших подростков в процессе занятий единоборствами. Показано, что данная методика предполагает использование единства эффективных составляющих (использование уточненного содержания уроков физической культуры по воспитанию дисциплинированности, применение совокупности воспитательных методов, реализация определенных организационно-педагогических условий, соблюдение определенных критериев (познавательный, эмоционально- мотивационный, произвольного импульса, поведенческий) и соответствующих показателей дисциплинированности школьников). Указано, что воспитательный процесс опирался на следующие подходы: личностно ориентированный, компетентностный, проблемного обучения, деятельностный; принципы: наглядности, научности и доступности, целостности, субъект-субъектного взаимодействия, гармоничного развития личности. Реализация методики воспитания дисциплинированности старших подростков в процессе занятий единоборствами проходила в четыре этапа. Содержание воспитания дисциплинированности старших подростков в процессе занятий единоборствами заключалось в качественном использовании подвижных игр, физических упражнений с элементами различных видов борьбы (вольная борьба, самбо, хортинг, боевой хортинг) и прочее.
The article reveals the methodology of discipline education in older adolescents in the process of martial arts training. It is shown that this technique involves the use of the unity of effective components (the use of the specified content of physical education lessons on discipline education, the use of a set of educational methods, the implementation of certain organizational and pedagogical conditions, compliance with certain criteria (cognitive, emotional-motivational, voluntary impulse, behavioral) and the corresponding indicators of discipline of schoolchildren). It is indicated that the educational process was based on the following approaches: personality-oriented, competence-based, problem-based learning, activity; principles: visibility, scientific character and accessibility, integrity, subject-subject interaction, harmonious personality development. The implementation of the methodology of discipline education in older adolescents in the process of martial arts training took place in four stages. The content of discipline education in older adolescents in the process of martial arts training consisted in the high-quality use of outdoor games, physical exercises with elements of various types of wrestling (freestyle wrestling, sambo, horting, combat horting), etc.
Methodology of educating the discipline of older adolescents covered the types, forms and methods of educational work that contributed to the development of creativity of students, self-improvement, expression of their own emotions, the manifestation of strong-willed qualities in the process of martial arts. It is important to note that during the experiment we combined effective educational forms and methods that complemented and strengthened the educational process. Senior teenagers performing the tasks of teachers (purposeful physical exercises, elements of martial arts, moving games, creative tasks) clearly showed the desire and desire to win, to show the best individual physical and volitional qualities, to realize the need for movement and necessary activity. In addition, the educational process was built on the acquisition by students of the necessary knowledge of discipline; creating a positive, friendly atmosphere (teamwork); ability to independently perform physical exercises with elements of martial arts.