У статті обгрунтовано розподіл студентів плавців-кролістів на типологічні групи. Охарактеризовано 10-бальну шкалу, що дозволяє оцінити рівні технічної і фізичної підготовленості, а також параметри морфофункціонального і психофізичного стану. З урахуванням аналізу взаємозв'язку показників силової підготовленості і ступеня їх впливу на рівень спортивних досягнень була встановлена функціональна організація розвитку силових здібностей у студентів-плавців, що відносяться до різних типологічних груп. В статті описано результати досліджень, які показують, що плавці різних типологічних груп мають різні результати проливання дистанції. Виявлено, що підвищення основних параметрів плавання, з одного боку, залежить від віку, і, відповідно, від зростання спортивної кваліфікації, а з іншого – від типологічних особливостей.
The article substantiates the distribution of students-swimmers-rabbits into typological groups. A 10-point scale is characterized, which allows assessing the levels of technical and physical fitness, as well as the parameters of morphological and functional and psychophysical state. Taking into account the analysis of the relationship between the indicators of strength readiness and the degree of their influence on the level of sports achievement, the functional organization of the development of strength abilities in student-swimmers was established, which belong to different typological groups. The article describes the results of studies, which show that swimmers of different typological groups have different results of swimming distance. It was revealed that the increase in the basic parameters of swimming, on the one hand, depends on age, and, accordingly, on the growth of sports qualifications, and on the other, on typological characteristics.