Здійснено аналіз наукових і навчально-методичних праць, які висвітлюють методи та засоби відновлення фізичної працездатності. Констатовано, що службова діяльність працівників поліції передбачає значні фізичні та психологічні навантаження. Специфіка фізичного навантаження в умовах службової діяльності поліцейських обумовлює необхідність пошуку засобів, які сприяють швидкому й повноцінному відновленню фізичної працездатності. Схарактеризовано особливості застосування педагогічних, медико-біологічних і психологічних засобів відновлення фізичної працездатності поліцейських.
Аргументовано, що в умовах професійного навчання поліцейських педагогічні засоби є ключовими в оптимізації відновлювальних процесів. Визначено, що відновлювальні засоби слід використовувати відповідно до виду та специфіки фізичного навантаження. Під час добору засобів відновлення важливого значення набуває раціональне поєднання засобів загальної та локальної дії.
The analysis of scientific and educational-methodical works which cover methods and means of restoration of physical working capacity of experts of various specialties is carried out. It was stated that the official activity of police officers involves significant physical and psychological stress. It is substantiated that a high level of physical performance is one of the conditions for quality performance of functional duties and contributes to less manifestation of the effects of fatigue. The specifics of physical activity in the conditions of police service necessitate the search for tools that contribute to the rapid and full recovery of physical performance of law enforcement officers. It is established that the quantitative manifestation of the level of physical fitness of the specialist is necessary for the assessment of the functional reserves of the organism during the organization of physical education of the population; in sports, during the selection, planning and forecasting of training loads of athletes; in adaptive physical education; to determine the motor mode of patients in clinics and rehabilitation centers; forecasting the course of diseases. The specifics of application of pedagogical, medico-biological and psychological means of restoration of physical working capacity of policemen are characterized. It is argued that in the conditions of professional training of police officers, pedagogical tools are key in optimizing the recovery processes, as they are based on the body's natural ability to self-healing. Medico-biological and psychological means of recovery are considered additional only if the rational construction of the educational process. These tools help to increase the body's resistance to stress, accelerate the reduction of acute manifestations of general and local fatigue, effective recovery of energy resources, accelerate adaptation processes. It is determined that restorative means should be used in accordance with the type and specifics of physical activity, taking into account the individual characteristics of the police officer. When choosing the means of recovery, a rational combination of means of general and local action becomes important.