У статті здійснено аналіз вимог до професійної підготовки фахівців туристичної сфери, узагальнено результати оцінки педагогічної практики та обґрунтовано доцільність та актуальність впровадження курсу «Міжкультурне спілкування у сфері паломницького туризму». Наголошено на необхідності застосування інтегративного підходу до професійної підготовки фахівців, зокрема до укладення навчальних програм дисциплін. Автором здійснено аналіз основних термінів. Обґрунтовано значущість міжкультурної обізнаності майбутнього фахівця для ефективної комунікативної взаємодії з представниками інших культурних груп з метою здійснювати міжкультурну взаємодію на рівні особистості чи групи, застосовувати знання про культурні особливості у процесі комунікації тощо. Описано мету за завдання курсу з урахуванням вимог туристичного ринку праці. До подальших напрямів дослідження віднесено укладення методичних рекомендацій з метою викладання курсу іноземними мовами у навчальному процесі підготовки фахівців туристичної сфери.
The article analyses the requirements for tourism professionals professional training, summarises the results of the pedagogical practice analysis and substantiates the significance and relevance of the course "Intercultural communication in the field of pilgrimage tourism." The author emphasises the necessity of the integrative approach application to professional training, in particular, to the compilation of syllabi of disciplines, carries out the analysis of the basic terms of the research. The researcher stresses the importance of the future specialist intercultural awareness for effective communicative interaction with the representatives of other cultural groups in order to conduct an intercultural interaction at the level of an individual or a group, apply knowledge about cultural characteristics in the communication process and more. The purpose of the course is described taking into account the requirements of the current tourist labour market. The researcher singles out religious and pilgrimage tourism as widespread today. In Ukraine, religious tourism is gaining considerable popularity among both domestic and foreign tourists. The growth in the number of tourists entails an increase in intercultural contacts during tourist trips. This, in turn, poses a new challenge to tourism educational institutions in terms of the specialists professional training quality in this field, taking into consideration their knowledge of one or more foreign languages. Further work on the subject of the research consists in the compilation of methodical recommendations for the purpose of teaching a course in foreign languages in the educational process of training specialists in the field of tourism.